Het nieuwe origineel
En nu is het alweer raak. De Consumentenbond proefde huismerkijsjes in een hoorntje tegenover elkaar en de originele Ola Cornetto die de supers allemaal hebben nagemaakt.
De Cornetto blijkt de huismerken van de supers met gemak te verslaan, met één duidelijk uitzondering. Ola moest de Cones van Lidl voor laten gaan. Terwijl Jumbo, AH en Aldi respectievelijk een 6.0, een 6.1 en een 6.5 op smaak scoorden, scoorde Ola zelf een 7.0. Geen wonder misschien want terwijl je voor de namaak-Cornetto's van AH, Jumbo en Aldi allemaal €1,29 voor een doosje moet betalen, moet je voor echte Cornettto's €2,85 afrekenen. Jumbo flest de boel een beetje. Dat bedrijft stop 6 hoorntjes in een doosje en laat je dus eigenlijk € 1,72 afrekenen voor de acht ijsjes die je bij de anderen in één verpakking koopt.
Maar nu Lidl. De Cones zijn het nieuwe origineel want ze smaken met hun 7,2 beter dan de Cornetto's en de prijs is vreselijk vriendelijk. Waar je voor de slechtste ijsjes €1,72 betaalt (bij Jumbo), betaal je bij Lidl €1,69 voor het allerbeste. De 'echte' Cornetto's zijn met hun € 2,85 maar liefst 69% duurder.
Die keuze is dus snel gemaakt.
Snob en dief
Dit soort nieuws houdt maar niet op. Lidl is beter en stukken goedkoper dan de 'gewone' en duurdere supers. Tevens blijkt Lidl in dit geval duidelijk beter dan zijn Duitse discountconcurrent Aldi.
Vraagje: als je nog nooit bij Lidl binnen ging, ga je dan dit weekend een keertje 'vreemd' om het eindelijk ook zelf eens te ervaren? Wie er nog nooit geweest is een echte laggard, snob zonder smaak en dief van z'n portemonnee. Dat maken zo langzamerhand al die tests wel duidelijk.
Fotocredits: Consumentengids juli 2014, Foodlog Media
Ik ben waarschijnlijk weer de afwijking, want ik vind 'de winkelbeleving' van Lidl juist veel aangenamer dan die van de luxere supermarkten, AH bovenaan. Lidl: geen fratsen en rare belichting, geen eilanden en corners, maar gewoon rijen met schappen met duidelijke inhoud, op inhoud gesorteerd. Zeer scherpe prijs-kwaliteit verhouding, een groeiend aanbod bio/fairtrade. Toegeven, de service is niet altijd grandioos en de rijen kunnen lang zijn (maar nooit meer zo lang als vroeger bij de Aldi, waar je gerust tot achter in de winkel aan kon schuiven). En vooral niet allerlei fancy nutteloze toevoegingen. Een klein voorbeeldje van zo'n ergelijk, zij het klein dingetje: die achterlijke plastic prikkertjes in de delicatessekaas. AH begon ermee en de andere wisten niet hoe snel te volgen. Lidl niet: extra plastic = extra kosten. de enige reden dat ik toch vrij regelmatig bij AH boodschappen doe, is dat daar het plaatselijke postagentschap zit, waar ik mijn webwinkel pakjes ter verzending aanbiedt. Het volgende zakelijke post service punt is verder weg en vergt meer reistijd. Datzelfde geldt ook voor de Lidl, waar ik liefst alle boodschappen zou doen. Dichtstbijzijnde is te ver weg voor dagelijks gebruik. Dus de Lidl is voor eens in de drie-vier weken voor de grote boodschappen en een voorraad groenten en fruit. Dat zijn gewoon ook punten van overweging bij het kiezen waar je je dagelijks boodschappen doet.