Deze ondernemers raken het merk van de organisatie kwijt. Het is niet duidelijk wat er gebeurt met de restwaarden op de balans. Ze komen bij een ander en moeten daar zelf de verbouwing van betalen, terwijl er een moordende concurrentie tussen supers aan de gang is en de omzetten niet groeien. Het kost gemiddeld zes of zeven jaar om een verbouwing terug te verdienen en nu moeten ze binnen 3 jaar voor een tweede keer aan de slag. Zo staan ze dus op een nadeel en betalen zij in feite de rekening van de overname van hun C1000 door Jumbo.
De franchisevereniging van C1000 werkt inmiddels aan een collectieve overeenkomst, waarin geregeld wordt wie voor welke kosten opdraait en of er een compensatie komt voor afschrijvingen op eerdere investeringen. ‘De transitie mag ondernemers niet schaden’, vindt voorzitter Hans van Well. Volgens Jumbo zal er op korte termijn een conventant op tafel liggen. Daarna zullen de concrete afspraken met ondernemers gemaakt moeten worden.
Overigens is er jurisprudentie voor het geval franchisenemers niet willen overstappen. Super de Boer verloor twee jaar geleden de rechtszaak om de winkels van de broers van Kippersluis om te zetten in C1000 winkels. Zij gingen verder onder hun eigen naam en zijn daar nu blij om.
En wat als het C1000 merk nou eens gewoon aan de overblijvende ondernemers zou worden gegeven? Dan krijgen we er tenminste een spannende formule bij met verrassend aanbod in plaats van nog meer van hetzelfde.
Fotocredits: Ben Kraan Architecten BNA
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zeer hevige discussies bemerk ik elders over betalingstermijnen. Helaas ben ik het niet met Dick eens en ik kan zijn mening ook nergens staven dat alle supermarkten dit hetzelfde doen . Mijn gerichte vraag is/was betaald de Jumbo later uit aan leveranciers om zo kapitaal te maken. Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - Snelle weergave
Jumbo beweert op zijn website altijd goedkoper te zijn dan concurrent ... http://www.retailnews.nl/rubrieken/foodretail/supermarkt .... uitgeven en betaaltermijnen ...
Overigens moet ik ook een fout van mezelf herstellen. Het blijkt al wel mogelijk te zijn om gewoon boodschappen te doen bij de supermarkten op afbetaling.
Ik doelde op de financieringslast van Jumbo. AH heeft het grote spel gewonnen en zit alleen nog met Lidl en Aldi. Als ze het goed spelen, behouden ze hun straatlengtes voorsprong op iedereen.
Nou Dick, dat zal misschien wel Jumbo zijn? Of de kleintjes worden één grote of ze gaan zich eens echt een keer onderscheiden. Tussen die 2 zullen ze moeten kiezen, anders worden het automatisch overnamekandidaten. Nederland telt 23 supermarktformules. (excl. de alternatieve supers zoals Marqt, EKO-plaza etc.) Hoeveel zie je er in het buitenland?
Over AH zal ik me geen zorgen maken. Deze presteert goed en heeft het kruidenieren zelfs uitgevonden. Is een geoliede machine. Hebben nu al een ongekende voorsprong in online door Albert.nl & recent Bol.com. Zonder dat daar (nog) geld in wordt verdient overigens. Daarnaast een goed gevulde oorlogskas en de sterktse inkooporganissatie. Let wel AH beheers straks 35% vcan de markt! Hebben daarnaast een goed gevulde oorlogskas in tegenstelling tot Jumbo. Gaat nog veel veranderen in de retailwereld.
Dick, wat je daar zegt is zeker óók een deel van de waarheid. Binnen het oude supermarktdenken - in m2's winkeloppervlakte en eenheid van volume - is het een goede zet. Na Bol.com zou ik nerveuzer worden met zo'n financieringslast aan m'n broek, terwijl ik weet dat k&k op straat eten toeneemt, Aldi en Lidl me leegvreten en bestelgemak nu echt loskomt?
Wie zal straks PLUS die het supermoeilijk heeft nog willen overnemen?
Dick, er wordt ook kapitaal verkregen door de verkoop van winkels aan AH & Coop. AH betaalt onwaarschijnlijk veel voor 82 winkels (2,9 mio per winkel). Dit is de laatste keer dat AH op deze wijze kan uitbreiden. Frits van Eerd is koopman. Daarnaast zullen de keinere (minst renderende) aan Coop worden verkocht. Zo houd Jumbo een niet al te duur degelijk winkelbestand over.
Kortom goede zet van Jumbo. Uiteindelijk waren het (een aantal) C1000 ondernemers zelf die CvC binnen hebben gehaald. Het boterde al jaren niet meer tussen Schuitema en haar ondernemers. Iedereen weet hoe private equity werkt; in stukken hakken en verkopen. C1000 ondernemers hebben zelfs kans gehad om certificaten te kopen welke al enkele malen over de kop zijn gegaan.
Maar de C1000 ondernemers hadden nooit verwacht dat CvC zou verkopen aan Jumbo en deze weer deels aan AH en Coop. Kortom; ze hadden de regie niet meer. Zoe zie je maar; hoeveel ondernemer ben je nog in de huidige tijd? Vergelijk het met boeren/contractleveranciers die in dienst zijn van hun afnemers. Je hebt weinig keus meer en mag blij zijn als je nog een boterham verdient als je afnemer het wil gunnen.