Voorzitter Harrie ten Have van het Vakcentrum, de koepelorganisatie voor ondernemers in de levensmiddelendetailhandel, zegt in het FD dat veel zelfstandige ondernemers zich al bij het Vakcentrum gemeld hebben voor advies, omdat ze vrezen op onnodig hoge kosten te worden gejaagd.

Deze ondernemers raken het merk van de organisatie kwijt. Het is niet duidelijk wat er gebeurt met de restwaarden op de balans. Ze komen bij een ander en moeten daar zelf de verbouwing van betalen, terwijl er een moordende concurrentie tussen supers aan de gang is en de omzetten niet groeien. Het kost gemiddeld zes of zeven jaar om een verbouwing terug te verdienen en nu moeten ze binnen 3 jaar voor een tweede keer aan de slag. Zo staan ze dus op een nadeel en betalen zij in feite de rekening van de overname van hun C1000 door Jumbo.

De franchisevereniging van C1000 werkt inmiddels aan een collectieve overeenkomst, waarin geregeld wordt wie voor welke kosten opdraait en of er een compensatie komt voor afschrijvingen op eerdere investeringen. ‘De transitie mag ondernemers niet schaden’, vindt voorzitter Hans van Well. Volgens Jumbo zal er op korte termijn een conventant op tafel liggen. Daarna zullen de concrete afspraken met ondernemers gemaakt moeten worden.

Overigens is er jurisprudentie voor het geval franchisenemers niet willen overstappen. Super de Boer verloor twee jaar geleden de rechtszaak om de winkels van de broers van Kippersluis om te zetten in C1000 winkels. Zij gingen verder onder hun eigen naam en zijn daar nu blij om.

En wat als het C1000 merk nou eens gewoon aan de overblijvende ondernemers zou worden gegeven? Dan krijgen we er tenminste een spannende formule bij met verrassend aanbod in plaats van nog meer van hetzelfde.

Fotocredits: Ben Kraan Architecten BNA
Dit artikel afdrukken