Deze ondernemers raken het merk van de organisatie kwijt. Het is niet duidelijk wat er gebeurt met de restwaarden op de balans. Ze komen bij een ander en moeten daar zelf de verbouwing van betalen, terwijl er een moordende concurrentie tussen supers aan de gang is en de omzetten niet groeien. Het kost gemiddeld zes of zeven jaar om een verbouwing terug te verdienen en nu moeten ze binnen 3 jaar voor een tweede keer aan de slag. Zo staan ze dus op een nadeel en betalen zij in feite de rekening van de overname van hun C1000 door Jumbo.
De franchisevereniging van C1000 werkt inmiddels aan een collectieve overeenkomst, waarin geregeld wordt wie voor welke kosten opdraait en of er een compensatie komt voor afschrijvingen op eerdere investeringen. ‘De transitie mag ondernemers niet schaden’, vindt voorzitter Hans van Well. Volgens Jumbo zal er op korte termijn een conventant op tafel liggen. Daarna zullen de concrete afspraken met ondernemers gemaakt moeten worden.
Overigens is er jurisprudentie voor het geval franchisenemers niet willen overstappen. Super de Boer verloor twee jaar geleden de rechtszaak om de winkels van de broers van Kippersluis om te zetten in C1000 winkels. Zij gingen verder onder hun eigen naam en zijn daar nu blij om.
En wat als het C1000 merk nou eens gewoon aan de overblijvende ondernemers zou worden gegeven? Dan krijgen we er tenminste een spannende formule bij met verrassend aanbod in plaats van nog meer van hetzelfde.
Fotocredits: Ben Kraan Architecten BNA
Zeer hevige discussies bemerk ik elders over betalingstermijnen. Helaas ben ik het niet met Dick eens en ik kan zijn mening ook nergens staven dat alle supermarkten dit hetzelfde doen . Mijn gerichte vraag is/was betaald de Jumbo later uit aan leveranciers om zo kapitaal te maken. Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - Snelle weergave
Jumbo beweert op zijn website altijd goedkoper te zijn dan concurrent ... http://www.retailnews.nl/rubrieken/foodretail/supermarkt .... uitgeven en betaaltermijnen ...
Overigens moet ik ook een fout van mezelf herstellen. Het blijkt al wel mogelijk te zijn om gewoon boodschappen te doen bij de supermarkten op afbetaling.