Weet wat je eet
Het idee voor de boerenzender komt uit de koker van TV-producent Smid en trendwatcher Adjiedj Bakas. “Het is geen promotiekanaal voor boeren, maar nadrukkelijk een zender voor een breed publiek. We belichten alle kanten van de agrarische sector en dienen daarmee een beetje als tegengeluid voor de Partij voor de Dieren en de milieubeweging. Wij laten boeren vertellen hoe de dieren leven. En dat vlees duurder wordt als kippen meer ruimte krijgen. Mensen willen weten waar hun eten vandaag komt. Wij willen inspelen op die behoefte. We willen ook een plek zijn waar boeren hun zakelijke informatie kunnen vinden, een soort RTL Z voor de landbouw”, licht Smid toe.
Eerste boerenzender Europa
Het kanaal wordt de eerste boerenzender in Europa. Naast nieuws- en actualiteitenprogramma's, debatten ('Boerenpraat'), reportages en documentaires over voedselproductie en voedselvraagstukken wil de zender ook 'docu-soaps' en portretten van boeren en tuinders gaan bieden.
Volgens de initiatiefnemers is er behoefte aan een zender als Farm & Food omdat de agrarische sector zichzelf onvoldoende herkent in de huidige berichtgeving. Dat kwam recent bijvoorbeeld aan de orde in de Zembla-uitzendingen over de melkveehouderij in ons land. Daarnaast blijft de kijk van de agrarische wereld zelf op bepaalde issues vaak onderbelicht. De zender is dan ook opgezet "ter vergroting van het maatschappelijk draagvlak van de agrarische sector".
Food & Farm TV Channel wordt ondersteund door CRV en LTO Noord, meldt Nieuwe Oogst en gefinancierd door de levensmiddelenindustrie en de land- en tuinbouwsector zelf.
Trailer FARM & FOOD TV Channel
Fotocredits: Still ‘Trailer FARM & FOOD TV Channel’, ASTC Media
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Volgens de initiatiefnemers is er behoefte aan een zender als Farm & Food omdat de agrarische sector zichzelf onvoldoende herkent in de huidige berichtgeving".
Dus we gaan berichtgeving maken waarin de agrarische sector zich wel in herkent. Ik denk dat de nieuwe zender eerder bedoeld is om de boer te pleasen dan om de consument te bereiken.
Je had in het verleden een bureau dat PR Land en Tuinbouw werd genoemd. Verkeerde naam voor een goed gezelschap. Bestaat het nog? Nee he?!
Er werkten mensen, ja vooral mannen, die zich het liefst journalist noemden, maar betaald werden voor wat je het bedrijven van propaganda zou kunnen noemen.
En wat waren ze goed, die pr-mannen. Ze wisten zich te handhaven als informatieverschaffers en waren voor collega’s bij krant en tv de beste en betrouwbaarste bronnen. Nooit liegen. Soms lastig voor ze, maar het lukte.
Mark van der Lee zat in net zo een keurslijf bij een slagerij, maar deed hetzelfde. Nooit liegen. Dat kan je de kop kosten in dat rare beroep van pr functionaris.
Maar zo iemand, er zijn er meer, zo iemand weet heel veel op zijn vakgebied dat enorm is. Zo iemand hoeft alleen zijn pr-colbertje uit te doen en zeggen dat hij voortaan journalist is. Want dan is hij het. Ik denk een goeie.
Je hebt gelijk Klootwijk. Ik zie hier kansen voor jou. Jij bent toch journalist en hebt volgens mij al wel eens wat gedaan op TV. Dat klopt toch?
Jee Mie Nee Van der Lee, wat een deftig statement. Maar het is eenvoudig. Een zender met agrarisch nieuws en informatie moet (kan alleen goed) gemaakt worden door journalisten. Net zoals Zembla wordt gemaakt. Maar dan heel anders.
#22 Dick, ik moest er even de tijd voor nemen om de trailer te bekijken. Is meteen antwoord op je vraag. Als trailer pertinent te lang; maar inhoudelijk geeft het al wel een doorkijk. Het lijkt een mix van need&nice; to know en fun te worden. Hoeft niet verkeerd te zijn als het daarmee evenwicht schept tussen serieuze en luchtiger zaken. Dat is wel een essentie; zou het een "mooi weer, geen muggen"-concept worden dat louter het mooie vergroot en het kritische vergeet, missen ze een kans. Durf dilemma's en discussies te delen en creëer zo begrip.
Ik zie een hoop kansen voor dit kanaal. Het heeft wel lange adem nodig om zich te bewijzen want het is geen Boer zoekt Vrouw dat pijlsnel kijkers weet te binden.
Ben wel benieuwd naar het financieringsmodel. Om de uitstraling niet te commercieel te laten zijn, zou collectief geld in combinatie met geld van bedrijven die een low profile genoeg vinden, een aardige mix zijn.
Ik wens de programmamakers alle succes. Laten ze vooral ook met de collectezak in het Torentje langsgaan. De agrifoodsector betekent economisch veel voor Nederland; daar mag de BV-Nederland best wel wat tegenover zetten.