Was er nou een tegenstelling tussen biologisch en gemak of tussen biologisch en de gemaksfabriek?

Gemak en biologisch zijn goed met elkaar te verenigen. Het aanbieden van biologische gemaksproducten zou het biologische imago zelfs wat 'normaler' kunnen maken en wat 'minder geitenwollen sokken, wat hipper en toegankelijker'. Dat is de conclusie van een onderzoek van het LEI onder 24 light-users van biologisch vlees. Het onderzoek had tot doel meer zicht krijgen op de mate waarin en de wijze waarop gemak, te combineren is met het product biologisch vers vlees. Nagegaan is waar biologisch in hun ogen van de light-users in het algemeen voor staat en in het bijzonder in relatie tot biologisch vers vlees. Ook is onderzocht wat gemak in het algemeen en in het bijzonder in relatie tot vers vlees voor deze groep betekent.

Waarom biologische
Volgens de 24 respondenten staat biologisch voor lekkerder, beter dierenwelzijn, beter voor de eigen gezondheid, natuurlijker, beter voor het milieu, beter uiterlijk en geen E-nummers. De meeste respondenten vinden de keuze in biologische artikelen voldoende. Bij biologisch vlees vinden iets minder respondenten de keuze voldoende.Gemak
Gemak wordt bij vlees, evenals bij voedingsmiddelen in het algemeen, vooral
geassocieerd met tijdsbesparing voor en tijdens het koken. Bij vlees wordt begeleiding bij het niet mislukken van vlees bovengemiddeld vaak genoemd. Kant-en-klaarvlees is echter niet gewenst. Gemak wordt geaccepteerd tot aan voorgesneden, voorgekruid en/of gemarineerd.

Diepvriesvlees wordt eerder gezien als ongemakkelijk, omdat het vooraf ontdooid moet worden. Daar staat tegenover dat de meerderheid het vlees wel invriest nadat het vers is gekocht. Per stuk ingevroren wordt wel handig gevonden.

Vlees en gemak
Gemak en biologisch is volgens een kwart van de ondervraagden onverenigbaar. Voor deze mensen staat gemak gelijk aan (veel) plastic verpakkingen en biologisch voor zelf bereiden. Volgens een meerderheid van de ondervraagden zijn gemak en biologisch echter goed met elkaar te verenigen. Volgens een dee van de respondenten zouden gemaksproducten het imago van biologische producten juist ten goede komen.

Zie voor meer informatie het rapport Biologisch en gemak - Een combinatie voor de toekomst.


bron: LEI - Wageningen UR met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken