Het team van de Britse televisieserie "Trust me, I'm a doctor" stelde zich die vraag. Aangespoord door onderzoeken die erop lijken te wijzen dat we met al dat zitten onze levensduur verkorten (tot wel twee jaar) en dat zelfs compenseren met sporten niet werkt, bedachten ze een eenvoudig experiment. Ze voerden het uit samen met wetenschappers van de University of Chester en vonden verrassende uitkomsten, door Michael Mosley beschreven op BBC News Magazine.

Waarom zitten slecht voor ons is
Eerst maar even de vraag: waarom is al dat zitten zo slecht voor ons? Om twee redenen. Ten eerste beïnvloedt zitten onze glucose-insulinehuishouding: we zetten glucose efficiënter om naarmate we fysiek actiever zijn. Ten tweede neemt de activiteit van het enzym lipoproteine lipase sterk af. Dit zorgt er voor dat we hogere niveaus aan triglyceriden en vetten in ons bloed krijgen. Beide verschijnselen brengen gezondheidsrisico's met zich mee. Onderzoek uit de jaren 50 bij busconducteurs (die stonden) en buschauffeurs (die zaten) leverde al op dat de conducteurs de helft minder risico op hartproblemen hadden dan de chauffeurs

3 uur per dag staan
Als proefpersonen werden 10 mensen in een kantooromgeving gevraagd. Zij werden uitgerust met stappentellers, hartslagmeters en glucosemeters, die dag en nacht hun glucoseniveaus bijhielden. Daarna kregen ze de opdracht een week lang minstens 3 uur per dag te staan tijdens hun werk. Staand werken is helemaal niet zo gek en kent een lange traditie: Winston Churchill schreef aan een speciale statafel.

Het eerste opvallende resultaat was dat de proefpersonen het gemakkelijk volhielden en geen rugpijn of zere voeten kregen. De onderzoekers constateerden verder dat de bloedsuikergehaltes in het bloed na het eten veel sneller daalden op stadagen dan wanneer de proefpersonen gewoon konden zitten. Ook bleek uit de hartslag dat staan meer calorieën kost dan zitten: de hartslag ging gemiddeld 10 slagen per minuut omhoog. Dat vertaalt zich naar 0,7 calorie per minuut, ofwel 50 calorieën per uur.

Constante spieractiviteit verbruikt calorieën
Dat levert een simpel sommetje op: 3 uur per dag staan, vijf dagen per week en je verbrandt 750 calorieën extra. Op een jaar is dat 30.000 calorieën, of, in de woorden van John Buckley van de University of Chester: "Als je dat vertaalt in activiteit, dan is dat het equivalent van zo'n tien marathons lopen". Dan klinkt even staan toch wel een stuk minder inspannend.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Door te staan zetten we ons lichaam bijna onmerkbaar aan het werk. Er is sprake van een constante, maar bijna niet waarneembare, verhoging in spieractiviteit. En al die simpele beweginkjes helpen ons bloedsuikerniveau onder controle te houden. Dat is pas een 'no-brainer': voer je telefoongesprekken voortaan staand, haal de stoelen uit de vergaderzaal.

En blijf vooral staan, zelfs al is er plaats in trein, metro of bus.

Fotocredits: Emma
Dit artikel afdrukken