imageDus snel achter de PC happen of langzaam voor de TV gedachtenloos een zak chips leeg eten kan eigenlijk niet meer ;-)

Temidden van de overdaad aan indrukken en impulsen die consumenten opdoen neemt de aandacht voor aandachtig en gezamenlijk tafelen weer toe. De maaltijd wordt in plaats van een gedachteloos naar binnen werken van gemaksvoedsel steeds vaker een sociale gebeurtenis. Het eetgedrag laat bovendien zien of een consument idealistisch, gemakzuchtig of avontuurlijk ingesteld is en helpt zo mede de identiteit te bepalen. Reden voor de hernieuwde populariteit van de traditionele maaltijd is ook een gebrek aan eetpatronen en -rituelen in moderne gezinnen. Mensen eten vaker buitenshuis en de discipline om op vaste tijdstippen te koken en te eten is grotendeels verdwenen. De consument zoekt momenteel naar traditionele producten in de supermarkt en eet weer met aandacht voor zijn voedsel. De hang naar ouderwetse producten is vooral zichtbaar bij jonge, beter opgeleide consumenten. Het kopen van biologische producten bij gespecialiseerde winkels moet tegenwicht bieden aan het verdwenen ouderwetse tafelen.

Ouders met jonge kinderen vormen hierbij voor marketeers een belangrijke doelgroep. Marqt, de natuurlijke supermarktketen die zich profileert met een voorselectie uit de productenchaos, doet het momenteel heel goed. In de toekomst zullen ook andere supermarkten zich naar verwachting specialiseren in een onderscheidend aanbod.


Bron : Eye - p. 28 met dank aan MKB-net
Dit artikel afdrukken