Dr. Margaret Chen, directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), veroordeelde recent in scherpe bewoordingen de voedingsmiddelenindustrie ("Big Tobacco, Big Food, Big Soda en Big Alcohol") voor de veelvoorkomende ongelukkige combinatie tussen verbeterende sociaal-economische omstandigheden en verslechterende volksgezondheid - door welvaartsziekten en obesitas. Dat komt door de marketingpower die de grote concerns in stelling kunnen brengen: "Dit is formidabele oppositie. Marktmacht laat zich gemakkelijk vertalen in politieke macht. Er zijn maar weinig regeringen die gezondheid boven 'big business' plaatsen. De tabaksindustrie heeft ons geleerd dat een machtig concern het publiek zo ongeveer alles kan verkopen". De WHO stelt zich dan ook op het standpunt dat volksgezondheidbeleid los van alle commerciële belangen opgesteld moet worden, schrijft FoodNavigator.
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De boodschap van Mw Chen lijkt mij volkomen duidelijk en volkomen terecht. De welvaartsziekten nemen zeer sterk toe en daar moet snel iets aan gedaan worden.
In de VS was obesitas tussen 1950 en 1980 ongeveer constant 15%. De amerikaanse regering maakte zich zorgen en volgde het advies van de commissie McGovern. In deze commissie zat ook de gerenommeerde hoogleraar prof Ancel Keys die de 7-landen studie, een bewuste selectie van 7 data uit de data van 22 landen, heeft gepubliceerd. Tegenwoordig zou je dat waarschijnlijk de methode Stapel noemen.
Na het uitbrengen van dit advies steeg de obesitas in de VS in een rechte lijn tot een nivo van 35% nu in 2013. Hetzelfde geld voor andere welvaartsziekten, zoals maculadegeneratie.
Daarna is uit vele studies, bv de Framingham studie, gebleken dat het uitgangspunt van Keys niet juist was. In regio's waar veel dierlijk vet en veel verzadigd vet werd gegeten kwam minder CVD voor. Frankrijk is ook een goed voorbeeld.
Ook kan men vandaag nog de gevolgen zien. In iedere supermarket staan de schappen vol met producten: 0% vet. Alsof vet een groot gevaar voor ons is.
Het publiek zal dit zo ervaren. Ook het voedingscentrum sluit zich hierbij aan. Recent stond op hun website nog dat cocosvet, 90% verzadigd vet, ongezond is.
Het wordt hoogtijd dat hierin duidelijkheid komt.
Marktmacht laat zich inderdaad vertalen in politieke macht. Dit heeft de suiker lobby reeds bewezen.
@Dick B of jij altijd aan de regels houd.Overigens zijn er te veel regels en dan weet je niet meer waar je aan toe bent, de een spreekt de ander weer tegen.
Ze doen maar met hun reclames enz om de consument te lokken, als je als consument wakker wordt en het niet meer koopt verliezen ze vanzelf. Onlangs iets gelezen over Bolivia. Alle MacDondalds restaurants worden daar opgeheven, omdat ze nauwelijks klandizie hebben, ze draaiden verlies waardoor er bijgesprongen moest worden vanuit hoofdkantoren enz. Daar waren de mensen slim genoeg om niet in de Mac te trappen, nu de rest van de wereld nog(knipoog)
Wie maken je dik?
Onlangs zag ik deze in dit kader illustratieve documentaireserie van Jacques Peretti.
Zoals we onlangs ook hier o.a. aangaande zout hebben kunnen zien, doen de landbouw en de voedingsindustrie er alles aan om onder dwingende wet- en regelgeving en sancties uit te komen, en laat de politiek hen zo nu en dan nogal veel in de melk brokkelen.