Het internet staat er vol mee: video’s van bagels in regenboogkleuren, weelderige freakshakes en allerlei gerechten met overdadige hoeveelheden gesmolten kaas. Bij het kijken van zulke filmpjes loopt het water je niet zomaar in de mond, het gutst er bijna uit. Dit type onrealistische en veelal ongezonde recepten valt onder de categorie ‘voedselporno’. Deze filmpjes zijn immens populair op mediaplatforms zoals YouTube en Facebook en veranderen gaandeweg de verwachtingen van consumenten.

De invloed van sociale media op consumentengedrag moet niet worden onderschat. Dat wat vandaag viral gaat op het internet, is morgen het meest populaire gerecht in eetgelegenheden. Het is daarom ook niet gek dat de voedseleconomie sociale media in zijn voordeel inzet. Ingrediënt- en productleveranciers sponsoren de video’s om de mening van de consument over hun product te beïnvloeden. Of denk maar eens aan restaurants of apps die klanten naar hun (virtuele) winkel lokken.

Toch werken zulke filmpjes niet alleen buitenshuis. Consumenten kijken zulke video’s voor inspiratie en laten hun eigen kookkunsten er door beïnvloeden. Volgens de BBC laten in ieder geval de Britse consumenten zich beïnvloeden. Onlangs zei 12% van de ondervraagde consumenten tegen het AHDB (Agriculture and Horticulture Development Board) naar YouTube te kijken voor recepteninspiratie. In 2015 was dat nog slechts 4%.

De filmpjes verleiden de kijker om het recept thuis te maken. In eerste instantie een slecht idee, want zulke gerechten bevatten vaak veel ongezonds. Maar als consumenten eenmaal aan het koken slaan, komen de gezondere recepten vanzelf. Als daar een beetje food porn voor nodig is: prima.

Dit artikel afdrukken