Volgens het inmiddels zesde EIT Food Trust Report heeft minder dan de helft (45%) van de Europeanen vertrouwen in het voedsel dat ze kopen en niettemin eten.

Hoewel 53% van de consumenten vertrouwen heeft in de veiligheid van voedsel, is het publiek duidelijk minder overtuigd van de duurzaamheid (36%) en gezondheid (44%) van voedsel. Zo'n sceptische houding beïnvloedt de bereidheid van consumenten om te betalen voor duurzamer aanbod. Een aanwijzing daarvoor is ook de daling van 78% naar 71% tussen 2020 en 2023 van het aantal mensen dat streeft naar een duurzame levensstijl.

Een dikke derde (34%) van alle consumenten staat open voor nieuwe voedselproducten. Onder 18-34-jarigen ligt dit percentage op 44%. Dat duidt erop dat de jonge doelgroep gevoeliger is voor gezondere en duurzamere voeding.

Boeren krijgen het grootste vertrouwen, autoriteiten het meest gewantrouwd
Boeren genieten het meeste vertrouwen onder consumenten. Bijna twee derde (65%) van hen vertrouwt boeren. Ondanks een lichte daling in vertrouwen tussen 2022 en 2023 (van 69% naar 65%), blijven boeren hoog scoren in bekwaamheid (67%), openheid (54%) en zorg voor consumenten (53%).

Het vertrouwen in retailers komt op de tweede plaats. Toch is het gedaald naar 50%, vergeleken met 52% in 2022.

Slechts 48% van de consumenten heeft vertrouwen in restaurants en catering. Een aanzienlijke groep (44%) twijfelt aan hun zorg voor het publiek en openheid over voedselbereiding (39%).

Voedselfabrikanten genieten het vertrouwen van 46% van de bevolking; 27% spreek actief wantrouwen uit. Slechts 38% van de consumenten gelooft dat fabrikanten geven om de zorgen van mensen, en 37% vindt dat ze open zijn over voedselbereiding.

Het vertrouwen in autoriteiten is het laagst met 45% van de consumenten die hen vertrouwen; 32% spreekt actief wantrouwen uit. Slechts 38% denkt dat autoriteiten om de mening van het publiek geven, en 37% vindt dat ze transparant zijn over voedselregulering.

Volgens de auteurs van de TrustTracker schaadt gebrek aan vertrouwen de acceptatie van nieuwe technologieën en dieetadviezen onder het publiek. Jonge mensen hebben het meest vertrouwen en zijn daarom de meest geschikte consumentengroep voor innovaties op het gebied van duurzame en gezonde voeding.

Over de TrustTracker© Studie
Het EIT Food Trust Report is een product van de EIT Food Consumer Observatory, dat streeft naar een gezonder, duurzamer en veerkrachtiger voedselsysteem door inzicht te bieden in consumentengedrag en voedseltrends. De TrustTracker®-studie, uitgevoerd door een consortium van pan-Europese partners zoals Aarhus University en Future of Food Institute, wordt sinds 2018 jaarlijks uitgevoerd. De editie van dit jaar is gebaseerd op veldwerk van onderzoeksbureau door Ipsos in augustus en september 2023. Het is gebaseerd op een representatieve steekproeven onder Europese consumenten boven de 18 jaar.
Het volledige rapport is gratis beschikbaar (in het Engels).
Dit artikel afdrukken