In Utrecht startte Questionmark gisteren de eerste supermarktsafari, een scantocht naar de waarheid achter producten. Zijn ze wel goed voor het milieu, aardig voor dieren en respecteren ze de mensenrechten? Natuurlijk zorgt dat al dat gescan voor een heel simpel effect. Overal komt de vraag op: is een product wel wat je ervan verwacht?

Als uit die vraag een beweging ontstaat, kunnen bedrijven hun borst nat maken. We hadden het op Foodlog vorige week over koeienvlees- en koeienstaartsoep omdat ossenstaartsoep niet te garanderen valt. Zulke aanpassingen - zo leek de consensus op Foodlog te zeggen - zijn eigenlijk absurd. Toch pasten AH en Unilever hun producten aan. Als je daar één keer aan begint, ruikt de markt bloed en kunnen we nog veel verwachten. Vanmorgen oogste Foodlog alweer een nieuwe case: wie vertrouwt het Hero Fair Trade sap nog na de berichten over de unfaire saptrade van Fair Trade zelf? Het gesprek met Hero kwam inmiddels per mail op gang. Maar daar gaan we al: als je mensen eenmaal op safari stuurt en ze gaan dingen denken, dan zul je een vorm van gesprek moeten vinden om met al die loskomende gevoelens om te gaan.

Iemand hier een idee hoe die - vermoedelijk prachtige - toekomst eruit gaan zien?

Dit schreef Questionmark gisteren in zijn persbericht:

22.000 producten onderzocht in 19 supermarktketens
De eerste 22.000 producten die Questionmark heeft onderzocht zijn vlees, vleesvervangers, eieren, melk, yoghurt, kaas, boter, kwark en toetjes. Nu zijn hier ook pindakaas en meer dan 1000 chocoladeproducten aan toegevoegd, zoals repen, candybars, hagelslag en chocolademelk. Questionmark heeft deze producten in 19 supermarktketens onderzocht. Door de producten te scannen met de app of ze op te zoeken op de website, zie je in één oogopslag hoe deze scoren op het gebied van volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld bij het kopen van een stukje biefstuk achterhalen of er regenwoud voor is gekapt. Of kunnen zij direct zien of de hazelnoten die in een chocoladereep zitten, door kinderhanden zijn geplukt. Een score per product en een lijst met alternatieven maakt het hen gemakkelijk een bewustere keuze te maken.

Questionmark als beweging
“Onderzoeken laten zien dat consumenten, als ze de keuze hebben, liever duurzame en eerlijke producten kopen. Voorwaarde is wel dat ze snel en eenvoudig toegang tot al die informatie hebben”, zegt Charlotte Linnebank. Als een echte beweging wil Questionmark verder groeien - voor, maar ook door haar gebruikers. Als een bepaald product in de onderzochte categorieën niet gevonden wordt, kan dit direct worden gemeld. Binnen enkele weken wordt het product dan toegevoegd. Questionmark streeft ernaar elk jaar met 10.000 producten te groeien tot het gehele aanbod in de supermarkt onderzocht is. Later zullen ook producten als elektronica en kleding meegenomen worden.

Primeur
Een primeur is de score op mensenrechten. Daaronder vallen onder andere discriminatie, kinderarbeid en een leefbaar loon. Questionmark heeft dit al toegepast op producten waar cacao, suiker, palmolie en/of noten in voorkomen, zoals chocolade. Vanaf nu zullen alle producten waarvoor dit relevant is een mensenrechtenscore krijgen.

Bewuster kiezen door transparantie
Questionmark werpt een ander licht op de dagelijkse boodschappen. “Iets waar je als consument nauwelijks bij stilstaat, is dat er bij de productie van hazelnoten veelvuldig kinderarbeid plaatsvindt. En dat niet alleen de bekende palmolie, maar ook cacao verantwoordelijk blijkt voor grootschalige ontbossing. Gelukkig zijn er veel producenten die maatregelen nemen om betere omstandigheden te creëren. Questionmark laat zien voor welke producten dit geldt en zorgt ervoor dat je gemakkelijk een beter alternatief kunt vinden. Uiteindelijk wordt zo de vraag naar duurzame producten gestimuleerd”, aldus Charlotte Linnebank.

Onafhankelijk en wetenschappelijk
Questionmark is een neutrale, onafhankelijke organisatie en verzamelt product- en duurzaamheidsinformatie gebaseerd op wetenschappelijk geaccepteerde standaarden. Die informatie wordt op objectieve wijze beoordeeld met de input van deskundigen uit de wetenschap, bedrijfsleven en van maatschappelijke organisaties. Questionmark is mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij en is in 2012 opgericht. Meer informatie vind je op Questionmark.org.


Fotocredits: 3 scannende meisjes, uitsnede, thequestionmark.org
Dit artikel afdrukken