'Geen verspilling en laagste prijsgarantie'
Nadat eerst klanten in Amersfoort, Leusden en Soest massaal vielen voor de lage prijzen, gratis bezorging en exacte timing van het aflevermoment, veroverde Picnic stormenderwijs ook Utrecht. De mijlpaal van 10.000 klanten is inmiddels gepasseerd.
Waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantieIn een persbericht schrijft Picnic vandaag: Het model van Picnic betekent een revolutie in de supermarktbranche. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren. Picnic maakt bij de bezorging met de elektrische busjes ook een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Ook de consument wint: waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantie.
Klanten van Picnic kiezen voor een geheel nieuwe manier van boodschappen doen. Ze bestellen met een app op hun mobiele telefoon de boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. In Amersfoort, Leusden, Soest en Utrecht kozen huishoudens de afgelopen maanden massaal voor het nieuwe boodschappen doen. In de rij staan bij de kassa of betalen voor het ophalen van boodschappen is voor hen verleden tijd. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden om de traditionele supermarkt vaarwel te zeggen.
Versnelde uitrol in Utrecht
Dat het Picnic-model aanslaat bij klanten, blijkt uit succes van de bezorgpilot in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. De belangstelling van klanten heeft er binnen een paar weken toe geleid dat Picnic twee lokale overslagpunten heeft geopend (hubs) en vanaf nu in heel Utrecht bezorgt.
Mede-oprichter Michiel Muller. "Er werd zó positief op gereageerd door klanten, dat we besloten hebben versneld uit te rollen naar de rest van de stad. Onze duurzame manier van werken spreekt klanten heel erg aan, zo vertellen ze ons dagelijks. Ze missen dat bij de traditionele supermarkt."
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De Picnic-trein dendert voort: vanaf deze week bezorgt de online super ook in Almere. In het FD zegt mede-oprichter Michiel Muller dat "het veel sneller gaat dan wij hadden kunnen denken".
In amper een jaar heeft Picnic 14.000 klanten, 70 electrische bezorgwagentjes, 200 mensen in dienst, een omzet van €15 miljoen (vergelijkbaar met één gewone supermarkt), en is het distributiecentrum al te klein. Volgend jaar komt er een nieuw distributiecentrum, aldus Muller, die dan "in hoger tempo steden wil toevoegen". Welke steden dat zijn, wil hij niet zeggen. Wel dat hij over 3 jaar in 40 à 50 steden wil bezorgen.
Wat zijn de pijlers onder het succes van Picnic, de internetsupermarkt die gratis boodschappen bezorgt tegen de laagste prijs? In de eerste plaats het feit dat de super 'from scratch' is ontworpen. De software is van eigen hand en maakt het mogelijk tot op het brood en de bezorger precies uit te rekenen wat nodig is. Ook de bezorgsoftware en de 'busdienstregeling' zijn in huis ontwikkeld. Tel daarbij op dat de bezorgsuper geen vaste kosten kwijt is aan vaste winkelpanden met vakkenvullers, caissières en voorraden en het verdienmodel tekent zich af.
Picnic bezorgt vanaf deze week ook in Maarssen gratis de boodschappen aan huis, meldt Distrifood.
Maarssen is na Amersfoort, Leusden, Soest en Utrecht de vijfde plaats waar de online supermarkt gaat bezorgen. De belevering van Maarssen vindt plaats vanuit The Wall, het langgerekte winkelcentrum langs de A2.
Picnic gaat in Maarssen nog op zoek naar lokale ondernemers om mee samen te werken.
De snelgroeiende online super Picnic kijkt nu al over de grens. Mede-oprichter Frederik Nieuwenhuys zegt op logistiek.nl: “We hebben ongelofelijk veel belangstelling vanuit de hele wereld Turkije, Rusland, Amerika en de ons omringende landen mensen op bezoek gehad. We moeten in Nederland eerst alles op de rit hebben en kunnen opschalen in andere steden. Dan kunnen we wellicht over de grenzen gaan kijken, maar de ambitie is er zeker.”
Na de versnelde uitrol over Utrecht gaat Picnic nu eerst de mogelijkheden in Apeldoorn en Almere bekijken. Ook het assortiment wordt uitgebreid: Picnic gaat op verzoek van klanten verse snijbloemen bezorgen. Om die heuglijke uitbreiding kracht bij te zetten, krijgen alle 10.000 klanten die tussen 20 en 26 juni bestellen een gratis bloemetje van Picnic en bloemenpartner Verdel’s Naturals Green & Gifts. aan alle 10.000 Picnic-klanten een bloemetje aan.
Dat bloemetje loop ik waarschijnlijk mis. Er staan 863 mensen vóór mij op de wachtlijst.