Milieukeur
Jumbo gaat daarvoor samenwerken met Greenpeace. Het familiebedrijf uit Veghel gaat telers steunen met lange termijnafspraken en een daarbij horende inkoopprijs. Alle Nederlandse aardappelen, groente en fruit plus een groot deel van de bloemen en planten zullen onder Milieukeur aangeboden worden.
Albert Heijn gaat met Natuur & Milieu in zee om de 28 pesticiden die het meest schadelijk zijn voor dier en milieu voor 2019 uit te faseren, meer biologische producten te gaan voeren, transportkilometers te verlagen door in Nederland en de grensstreek in te kopen en lange termijn inkoopcontracten te sluiten. Ook Albert Heijn stapt over op Milieukeur.
Boer 'op achterstand'
Op Boerderij zegt LTO 'niet blij' te zijn met de gemaakte afspraken. Volgens Joris Baecke, portefeuillehouder Plantgezondheid, worden de Nederlandse boeren door de afspraken 'op achterstand gezet', omdat deze alleen betrekking hebben op producten die in Nederland worden verkocht. Grosso modo wordt meer dan 60-70% van de Nederlandse productie in het buitenland verkocht. Daarom noemt Baecke de afspraken “wrang" in wat hij noemt "het licht van het feit dat juist op Nederlandse aardappelen, groenten en fruit niet of nauwelijks gewasbeschermingsmiddelen worden aangetroffen." Volgens hem is Nederland "op dat punt zelfs internationaal koploper.” Verder noemt Baecke de afspraken voor een beter boereninkomen 'boterzacht'.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Inmiddels reageerde Joris Baecke, gewasbeschermingsman van LTO Nederland, op de reacties van Ed van de Weerd (inkoopbaas van Jumbo) in deze draad met de stelling dat Jumbo zijn duurzaamheidseisen ook aan buitenlandse leveranciers moet stellen.
Piet, kun je voor de mensen die geen account hebben op je link ook uitleggen waarom en of dat klopt?
Zwarte lijst Greenpeace is populistisch broddelwerk .
#45 Dank u wel, Ed van de Weerd. M.b.t. die foute bron, daar ga ik achteraan. Want dat wil ik de wereld uit.
M.b.t. de Eigen Bij Eerst-overeenkomst, waardoor de buitenlandse bij aan haar lot wordt overgelaten. Dat is nog steeds niet fraai. Het betreft dus nog steeds greenwashing over de rug van bij en boer. Bovendien is praten over landbouw zonder landbouw, wat Middeleeuws feodale trekken heeft, nog steeds aan de orde geweest. Dat kan Jumbo nog steeds rechtbreien. Wellicht voelde u de hete adem in de nek van allerlei op macht belustte NGO's, die zich als nieuwerwetse mondiale feodale landadel zich opstellen. Bij u moet de al dan niet klimaatneutrale schouw immers ook roken. Ik snap dat wel. En bepaalde NGO's zoeken ook telkens thema's en markt voor de eigen continue bestaansgrond. Ook dat snap ik allemaal wel.
En bio, dat is ook een puur marktding. Bio of gangbaar , daar zijn de geleerden het niet over eens.
M.b.t. milieu enzo. Maakt u zich vooral geen zorgen. Dat doen wij gewoon per definitie beter uit hoofde van ons beroep, ongeacht we gangbaar of biologisch zijn. Ik heb planten die CO2 vastleggen, boeren wel, bosbouw ook en de rest niet. Maar dat is bekend van me dat ik daar al eerder over schreef, zoals in NRC afgelopen juni .
Zo, dat zijn een behoorlijk aantal reacties. Begrijp best het sentiment al vind ik het fijn als ik (en Jumbo) afgerekend wordt op mijn (en onze) daden. Wat anderen doen kan ik niet zoveel mee.
First things first, Piet, je bron bij Jansen-Dongen heeft het hartstikke fout. Ik ga hier niet afspraken toelichten die wij met leveranciers maken maar dat wil ik er wel over zeggen.
Wij doen zaken met veel leveranciers en in onbewerkt AGF is de Greenery onze strategische partner (Hessing voor bewerkt). Zoals jullie weten is de Greenery een coöperatie. Met de Greenery bespreken we niet alleen wat we nu nodig hebben maar ook wat we denken nodig hebben voor de toekomst. Milieukeur is daar een voorbeeld van. Voordat wij de afspraak met Greenpeace maakten hebben wij ruggenspraak gehouden aangezien ik niet iets wil beloven wat we gezamenlijk niet kunnen waarmaken. Alleen met medeweten en instemming van onze leveranciers hebben wij deze afspraak (kunnen) maken.
Wij realiseren ons natuurlijk best dat er zonder teler/boer geen handel is. Gelukkig realiseren onze leveranciers (en hun telers/boeren) zich ook dat zonder winkels er geen consumenten zijn...
Wat mij opvalt is dat het sterkste argument export is en de concurrentie positie van de Nederlandse telers. Het spijt mij maar dat is niet echt mijn probleem. Wat ik zoek is producten waar de klant naar op zoek is en waar wij achter kunnen staan. Liefst via vaste leveranciers waar wij lange termijn kwaliteit afspraken mee kunnen maken. Gelukkig lukt dat prima en zijn de telers die met ons werken (meestal) tevreden. Wat wil je ook als je levert aan en bedrijf wat zo hard groeit :-)
O ja, het hoeft ook niet allemaal morgen geregeld te zijn maar wel uiterlijk eind 2019. Gelukkig nemen we al een behoorlijk deel onbewerkt af onder milieukeur en in bewerkt agf is dit zelfs al het merendeel. Bio laten groeien is een grotere uitdaging maar daarvoor hebben we ook al wat mooie commerciële plannen.