Het nieuws heeft bovendien nog een andere kant. Terwijl het aantal kiloknallers daalt, stijgt het aantal vleesaanbiedingen. Dat klopt rekenkundig omdat supermarkten het sterrenvlees veel vaker in de aanbieding doen. De eerste zes maanden van 2018 ging 37% van de vleesaanbiedingen met één ster langs de kassa. Vooral varkensvlees met één Beter Leven-ster blijkt populair.

Wakker Dier telde de meest kiloknallers bij Albert Heijn. Tegelijk doet AH het juist "relatief goed in het diervriendelijker segment", volgens Wakker Dier. Supermarktketen PLUS en AH blijken samen meer dan de helft van de aanbiedingen met twee of drie Beter Leven-sterren voor hun rekening te nemen. De aanmerkelijk kleinere PLUS komt – net als in 2017 – de eer toe als enige supermarkt meer sterrenvlees dan kiloknallers in zijn folders aan te bieden.

PLUS voorop en AH er meteen achteraan maken sterrenvlees dus betaalbaar. Wakker Dier kan dat billijken, maar wil wel dat het vlees zonder ster uit de aanbieding gaat. Wakker Dier: "Door industrievlees vaak in de aanbieding te doen, zorgen supers ervoor dat hun klanten vooral veel dierenleed kopen. Hiermee remmen supermarkten de vraag naar beter vlees en vleesvervangers."

Dit artikel afdrukken