Uit de nieuwe kiloknallermonitor van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier blijkt dat Coop de tweede supermarkt is die vaker vlees mét het dierenwelzijnskeurmerk in de reclamefolder aanprijst dan zónder. Voor Wakker Dier is een kiloknaller ‘een folderplaatsing van vlees of vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk’.

Na PLUS laat ook Coop zien dat het anders kan. Albert Heijn komt op een derde plek met 56% kiloknallers in zijn folders. Supermarktketens EMTÉ, ALDI en Deen komen het slechtst uit de bus. Bij hen is respectievelijk 73%, 65% en 62% van de vleesaanbiedingen een kiloknaller volgens de definitie van Wakker Dier: vlees zonder keurmerk.

In de eerste drie kwartalen van dit jaar was 57% van alle vleesaanbiedingen een kiloknaller. In 2015 was dat in dezelfde periode 90%. Dat is een aanzienlijke verbetering, maar het heeft een keerzijde. Terwijl het aantal kiloknallers daalt, stijgt het aantal vleesaanbiedingen. Supermarkten doen het sterrenvlees vaker in de aanbieding. Wakker Dier protesteerde daar afgelopen week tegen, maar geeft nu Coop een pluim.
Wakker Dier - Meer keurmerkvlees dan kiloknallers in Coop folder - Wakker Dier
  • Deel
Druk af