Volgens het RIVM slaat ammoniak dichtbij de bron neer. Over hoe dichtbij en hoeveel van de uitstoot kortbij neerslaat, heerst echter nogal wat onduidelijkheid. Hoewel de veronderstelde depositie van Rockwool niet experimenteel gemeten kan worden, evenals alle ander veronderstelde deposities, wordt die door modellen berekend. Omdat Rockwool geldt als een piekbelaster, is de verwachting dat de bijdrage aan de atmosferische concentratie van ammoniak tot op aanmerkelijke afstand van het bedrijf hoog zal zijn.
De fabrieken van Rockwool liggen bijna pal (400 meter) tegen het Natura 2000-gebied Meinweg aan. Daar wordt in opdracht van het ministerie van LNV door het RIVM de atmosferische concentratie van ammoniak gemeten met het Landelijk Meetnet Ammoniak in Natuurgebieden (MAN).
De in de lucht aanwezige ammoniak wordt op drie locaties gemeten. Ze liggen stuk voor stuk aan de rand van het gebied, op respectievelijk zo'n 2, 4 en 4,2 kilometer van het bedrijf. De meetwaarden voor jaarlijkse gemiddelde concentratie bedragen (in µg/m3):
Zoals blijkt uit de feitelijke metingen, liggen de gemeten concentraties ver onder het landelijk MAN-gemiddelde. Nog lagere atmosferische concentraties van ammoniak komen alleen voor in de duingebieden langs de kust. Het meetpunt op 2 km afstand van Rockwool met de hoogste waarden ligt bovendien pal tegen de stedelijke agglomeratie van Roermond. De gemeten concentratie daar kan op veel meer manieren worden beïnvloed dan alleen door Rockwool, zodat het redelijk is de waarde niet alleen aan Rockwool toe te schrijven.
De eenvoudige, feitelijke metingen betekenen nogal wat. Ze geven juist geen aanwijzing dat de “piekuitstoter” Rockwool het gebied Meinweg negatief beïnvloedt. Gekker nog: ze geven eerder een contra-indicatie.
Te constateren valt dat er sterke aanwijzingen zijn dat de uitkoop en herinrichting van bedrijvigheid in ons land veel energie en geld gaat kosten terwijl al die bedrijfssluitingen en verplaatsingen nauwelijks of geen direct effect op Natura 2000-gebieden zullen hebbenOmdat ammoniak lichter is dan lucht gaan de emissies net als van alle andere piekers zo snel mogelijk omhoog. Het is waarschijnlijk om aan te nemen dat ze bijdragen aan de “stikstofdeken” die boven Nederland hangt, maar niet aan lokale depositie zoals de modelbouw achter het lijstje van Van der Wal suggereert. Vanuit de hogere luchtlagen kan het bijdragen aan de natte depositie die met regen naar beneden komt in een zeer verspreid gebied.
Vanwege de wetenschappelijk onomstreden chemische eigenschappen van ammoniak is de situatie rond Rockwool vermoedelijk illustratief voor het merendeel van de 2.000-3.000 “piekbelasters" die de ministers wil ontdekken aan de hand van nog op te stellen criteria. Helaas hebben ze de pech dat ze niet allemaal een stel meetpunten om de hoek hebben staan.
Te constateren valt dat er sterke aanwijzingen zijn dat de uitkoop en herinrichting van bedrijvigheid in ons land veel energie en geld gaat kosten terwijl al die bedrijfssluitingen en verplaatsingen nauwelijks of geen direct effect op Natura 2000-gebieden zullen hebben. De deken die voor de neerslag van depositie zorgt blijft intact en neemt alleen af als ook in de landen om ons heen en overal in het land de ammoniakemissies wordt gekort. De deken is immers het resultaat van vele tien- en wellicht honderdduizenden bronnen uit binnen- en (via de wind) buitenland.
Ook betekent het dat er geen wil is te luisteren naar gezond verstand. Liever wil Nederland veel kapitaal vernietigen* om een juridisch gemaakt probleem op te lossen dat de bouw in de weg zit. Vermindering van stikstofdepositie bereik je door overal in de EU de emissies te verlagen. Het is aannemelijk om er van uit te gaan dat een gidsfunctie van Nederland voor de natuur geen verschil maakt. Stikstofbelasting van de natuur is een Brussels dossier.
*voor het stikstofdossier is €25 miljard gereserveerd.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Kerstprecentje voor LNV; stoppen met die onzin
Stoppen met 'het beste wat we hebben' en al die onzin die de LNV ambtenaren verzinnen om dit gedrocht in de lucht te houden voor hun wensdromen en dus die van de TBO's
Jullie praten allemaal over Rockwool. MOB doet er wat aan. Het goed onderbouwde actualisatieverzoek van MOB in het Wabospoor is ingewilligd door de provincie zoals blijkt uit een ontwerpbesluit dat we gisteren ontvingen. Het bedrijf gaat nu een traject in van emissiereductie van ammoniak. Ook kijken we naar de enorme vracht ZZS die bij Rockwool vrijkomt naar de lucht. Die moet ook omlaag. Ook in het Wnb spoor is een traject ingezet.
René de jong zie mijn PS uit #78 het probleem is niet JV. Je maakt het veel te persoonlijk. De incompetentie van Den Haag zorgt ervoor dat er geen handigere wetten komen. De fouten liggen in Den Haag. Tot die tijd? Het blijft op slot. Maar JV als het kwaad zien, dat is niet juist. Hij doet gewoon wat hij kan doen binnen de wetten die ons parlement heeft opgesteld.
#77 Zeer onlangs iets vergelijkbaars meegemaakt. Met ca 2200 anderen een zienswijze ingestuurd i.v.m. groot onderhoud banen Schiphol. Dat is werkelijk a-sociaal geregeld. Frankfurt en Heathrow doen dat heel anders, veel beter. Had Schiphol ook kunnen doen.
Reactie ambtenaren Min I & W (algemeen, niet naar ieder persoonlijk): tja, we hadden voorzien dat er bezwaren zouden komen, daar hebben van te voren al rekening mee gehouden, is verwerkt in de plannen, dus we hoeven niets te veranderen. We zullen enkele punten wat verduidelijken.
Participatie / inspraak is dood. In Den Haag zit een tamme tijger ( a.k.a. parlement) die een controlerende taak heeft. Merk ik weinig van.
Het enige wat je nog kunt doen, is naar de rechter gaan. Dat is wat omwonenden van Schiphol gaan doen. Naast wat Vollenbroek doet. O.a. Gemeente Aalsmeer doet ook mee.
JV is net zo betrouwbaar als Aerius immers het was hun toch ook niet om de PAS melders (familiebedrijven) te doen of om weiden.
Als het deze heren (JV & VW) om de natuur was te doen dan zouden ze (ook) willen weten of er werkelijk droge depositie is en zo ja waar dan en zo ja welke (schadelijke)vorm dan.
Ze maken misbruik van het systeem wat dus blijkens de 'antwoorden' op de zienswijzen wordt ondersteund door een fanatieke groep LNV ambtenaren en een groep consensus wappies.
JV en VW procederen (en winnen) dus om niks, immers het bestaat niet, niet anders dan virtueel via Aerius/OPS en de totempalen & de virtuele schade ook wel gebiedsanalyses en/of Quickscan genaamd.
Ach ja het is maar 25 mlrd en ach ja het zijn maar familiebedrijven en ach ja het is het zoveelste Rutte kabinet debacle wat onder het tapijt moet.
Alle rapportmakers lekker wegkijken en op naar het volgende probleem wat mede gecreëerd is door ook uw rapport; hulde !