image


Na twee dagen van heftige discussies over de vermarkting van biologisch vlees (1 en 2) een moment van vervreemding dat daar verband mee houdt. Wat is marketing anders dan mensen indelen op hun voorkeuren? Juist. Motivaction heeft in Nederland inmiddels de gebruikelijke indeling van arbeider, middenstand, upper class en adel weten om te vormen tot een veel slimmer systeem. Doe de test.

De indeling is al enkele jaren oud en wordt in de wereld van natuurbeleid in ieder geval graag gebruikt. Maar wat gebeurt er als ik die test invul; dan ben ik ineens een 'postmoderne hedonist'. Zo had ik mezelf nog nooit beschouwd - nou ja, misschien stiekem. En wat als ik me als gevolg van die test ineens ga gedragen als zo iemand? Dat doet de vraag bij mij opkomen wat zo'n indeling nu eigenlijk voorstelt.

Het bevreemdende is dat als je gaat zoeken op afbeeldingen van 'postmodern hedonist' je ineens met de paus in aanraking komt. Dat is namelijk de eerste mens die je tegenkomt, als afbeelding. Nu wil het geval dat ik best wel hedonistish ben, maar bijna anti-religieus. Zijn de zoekmachines in de war of ben ik dat. Of Motivaction?

Dat is natuurlijk flauw, maar de vraag is in welke categorieen mensen passen. In welke pas jij (of niet)? En belangrijker nog, wat kun je met deze categorieen?
Dit artikel afdrukken