Vorige maand erkende Johnson dat de Britten een obesitasprobleem hebben – 63% van de volwassenen heeft overgewicht. Hij is eerlijk over zijn eigen overgewicht in een video. Behalve dat obesitas of overgewicht op zichzelf al niet gezond zijn, erkent Johnsons regering dat zwaarlijvigheid leidt tot een verhoogd risico op een ernstig ziekteverloop door Covid-19.

Maatregelen
De Better Health-campagne heeft als doel het Britse obesitasprobleem aan te pakken. Enerzijds focust de campagne zich op volwassenen met overgewicht. Het bevat een reeks hulpmiddelen die de Britse bevolking moet helpen om beter te eten, minder alcohol te drinken en vooral meer te bewegen. De regering neemt een aantal maatregelen om verleidingen weg te nemen, maar spreekt het publiek vooral aan op hun eigen verantwoordelijkheid met een beetje hulp van informatie en inspiratie.

De promotie van junk food en andere producten hoog in suiker, vet en/of zout wordt aan banden gelegd. Nieuwe wetgeving moet volumeaanbiedingen – zoals 1+1 gratis – van dergelijke producten beperken. Deze producten zullen ook niet meer op prominente plaatsen in de winkel worden aangeboden. Bovendien worden reclamespotjes op tv en online verboden tot 21.00. Dit moet (jonge) kinderen beschermen tegen zoete, vette en zoute verleidingen. Zo worden zij niet vanaf jonge leeftijd al de dupe van ongezonde foodmarketing.

Burgerlijke verantwoordelijkheid
Tot zo ver de verantwoordelijkheid van de overheid. Verder hier zal de Britse burger zelf initiatief moeten tonen. Out-of-home horeca – waaronder fastfoodrestaurants, grote caféformules en afhaallocaties – met meer dan 250 werknemers wordt verplicht om het aantal calorieën van consumpties te vermelden. Of alcoholische dranken worden voorzien van een calorielabel is nog onderwerp van gesprek. Het bestaande traffic light voedselkeuzelogo wordt onder de loep genomen, want ook betere informatie leidt tot gezondere keuzes vindt de Britse overheid. Met een sturend logo kan iedereen zelf zijn keuze maken voor of tegen die ongezonde – maar door velen geliefde– Big Mac. Boris Johnson zegt: “Gewicht verliezen is moeilijk, maar met wat kleine veranderingen kunnen we ons allemaal fitter en gezonder voelen.”



Inspiratie voor Nederlandse overheid?
De consument informeren om verstandige keuzes te maken is ook de achterliggende gedachte van het voedselkeuzelogo Nutri-Score dat in Nederland ingevoerd zal worden. De vraag is of dit voldoende effectief is om het consumptiegedrag van consumenten voldoende aan te passen. Vet, zout en zoet eten verleidt nu eenmaal en daarom is een logo alleen niet voldoende. Geconstateerd moet worden dat de regering Johnson de voedselomgeving en reclame voor ongezond voedsel aanpakt. Het Nederlandse Preventieakkoord, dat nog uit de pre-Covid periode stamt (november 2019), voorziet slechts in de eigen verantwoordelijk op basis van de informatie die Nutri-Score biedt.

Of Nutri-Score in Nederland wel geïntroduceerd kan worden, is nog altijd onduidelijk. Nederland wil het logo verbinden met de Schijf van Vijf. Volgens de Fransman Serge Hercberg, de ontwerper van het logo, kan dat niet. In gesprek met Foodlog legde hij uit dat het niet bedoeld is als Schijf van Vijf. Het kan wel als instrument dienen om mensen een betere keuze te laten maken uit varianten van voedingsmiddelen die je voor een gezond voedingspatroon beter kunt vermijden. Deze voedingsmiddelen liggen toch overvloedig in de winkels omdat overheden ze niet willen weren en het publiek er (stiekem) dol op is. De Nederlandse regering studeert al ruim een half jaar op manieren om het toch voor elkaar te krijgen, maar blijft opvallend stil over de resultaten van haar onderzoek. Die werden volgens onze laatste informatie verwacht in juni. Hercberg is een voorstander van een schil van maatregelen en communicatie om zijn Nutri-Score heen. Wat dat betreft, kan de Britse aanpak Den Haag mogelijk verder inspireren.


Dit artikel afdrukken