Marktonderzoeksbureau Mintel laat in een nieuw rapport zien dat de herkomst van voedsel en de 'traceability' ervan de laatste drie maanden belangrijke overwegingen zijn geworden voor Britse consumenten, schrijft AFN.

Hoewel het absolute getal nog niet indrukwekkend is - 14 procent van de Britse consumenten houdt rekening met herkomst bij zijn aankopen - is dit getal ruimschoots verdubbeld in de afgelopen 3 maanden. In december 2012 keek nog maar 6 procent naar herkomst. Het paardenvleesschandaal en de naar aanleiding daarvan aangekondigde maatregelen hebben in ieder geval tot meer bewustzijn ten aanzien van de origine van voedsel geleid.

In december 2012 was nog 40 procent van de Britten de mening toegedaan dat 'produced in Britain' voedsel van betere kwaliteit inhield. In maart 2013 was dat getal opgelopen tot 49 procent. Die voorkeur voor 'eigen eten' komt op verschillende manieren tot uiting: voor 34 procent van de Britse shoppers is 'British origin' inmiddels de belangrijkse aankoopmotief (was 30 procent), 'lokaal' speelt voor 21 procent een rol (was 17) en 'regionaal' staat inmiddels op 14 procent (was 10).

De Britse consumenten blijven echter ook skeptisch ten aanzien van wat er op hun bord ligt. 68 procent zegt dat het moeilijk is zeker te weten dat het eten op hun bordje echt wel uit eigen land komt (in december was dat 59 procent). De ontdekking van een nieuwe partij van 100 kilo paardenvlees die als Hongaars rundvlees het land was binnengekomen bevestigt dat wantrouwen maar weer. Daar valt echter goed aan te verdienen: als het zeker is dat een product uit eigen land komt, wil een derde van de Britten er wel meer voor betalen. In december had nog maar 24 procent meer geld over een product met een 'made in Britain' etiket.

Fotocredits: uitsnede, Nick Saltmarsh
Dit artikel afdrukken