Personalized nutrition bij verschillende doelgroepen
Niet iedereen zal met een high tech armbandje rondlopen, maar persoonlijk advies zal steeds gebruikelijker worden. “Je zult zien dat er verschillende groepen ontstaan: de één wil graag lokaal eten, de ander onbewerkt en weer een ander focust zich op eiwitrijke menu's vanwege een sport. Dat kan, omdat voedingsinformatie steeds transparanter wordt. Je ziet steeds beter waar een product vandaan komt, hoe het gemaakt is en wat erin zit”, zegt Feunekes.
Technologie
Van Dooren ziet op het gebied van technologie nog meer kansen en mogelijkheden; ook om voedselverspilling terug te dringen. "Je hebt nu al technologie voor verpakkingen die aangeeft wanneer een product over de datum is. Ik verwacht dat deze over 10 jaar veel meer te zien zullen zijn, wat ons helpt om minder voedsel te verspillen."
Terug naar de basis
Een trend die Feunekes ook ziet ontstaan is dat we steeds meer willen weten over waar ons voedsel vandaan komt. Het initiatief om voedselonderwijs in te voeren is hier een voorbeeld van. "Als dit structureel wordt, groeit een hele generatie op met kennis en vaardigheden over hoe ze moeten koken en eten."
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Personal nutrition voor babies: Little Spoon
Dank voor je verduidelijking en je reactie. Ik ben het in grote lijnen eens met wat je zegt. Ik zie personalised nutrition zelf niet als iets 'nieuws' op het gebied van voeding eigenlijk. Ik ben daar best ouderwetsch in zelfs, in voeding. 'Eet gevarieerd en met mate(n)', dat soort dingen.
Personalised nutrition zie ik vooral als een manier om de extra mogelijkheden op het gebied van het in beeld brengen van mijn gezondheid en mijn leven te benutten. Ik zie personalised nutrition dan ook als een weg naar een 'consumer empowerment' (in goed NL), waarbij consumenten beter beslagen ten ijs komen in een wereld die hen van alles en nog wat wil verkopen.
Meten aan mezelf is geen doel op zich maar een middel om beter te weten wat mij nou echt wat brengt en dus ook wat echt waarde heeft en waar ik dus mijn geld aan wil uitgeven. Hierbij hou ik natuurlijk rekening met alles wat ík belangrijk vind. Dat kan best wel eens meer zijn dan gezondheid en zal inderdaad samenhangen met mijn levensstijl.
PS: Nard Clabbers en Nard Clabbers 1 zijn dezelfde. Ik maakte de fout te denken dat inloggen via FB handig is, waardoor mensen hier geconfronteerd werden met mij op een fiets.
Trends: Ik heb veel nieuwe/vernieuwde ‘inzichten’ over voedsel meegemaakt, die zijn minst verwarrend waren voor geinteresserde leken als ik en soms zelfs puur negatieve effecten hebben.
De ergste was/is voor mij de angst voor ‘vet’ wat decennia heerste en aangemoedigd werd. Met alle gevolgen vandien:
Generaties zijn opgegroeid met deze angst & de propaganda voor het gebruik van light-produkten. ‘We’ zijn daar met zijn allen niet slanker op geworden, om maar niet te spreken van het algemeen verlies aan het ‘genieten’ van voedsel:
Al jaren wordt in supermarkten vlees aangeboden waarvan het vetrandje is afgesneden. Een verminking van dat vlees (+ je hoeft vet wat overgebleven is na bereiding niet op te eten; het maakt 'gewoon het vlees mals'/geeft smaak-overdracht).
Nard #38 : Mijn stelling daarvoor was dat er te weinig bekend is over voedsel en de uitwerking daarvan. Voedsel kan ook moeilijk geisoleerd worden, andere factoren spelen mede een rol: beweging, tevreden/depressief voelen om wat voor reden dan ook, verslaving in de meest ruime zin, in stad of op platteland wonen, slaap-ritme etc.
Zo langzamerhand neem ik allerlei ’nieuwe visies’ met een grote korrel zout. Voor- en tegenstanders van een bepaald(e) dieet/ manier van voeden kunnen elkaar met hand & tand bestrijden.
Dick #39 : Voeding gericht op deelgroepen kan inderdaad interessant zijn. Maar ook hier geldt toch weer mijn stelling dat we veel te weinig weten. En ook het Israelisch onderzoek wordt weersproken (Melchior Meijer).
Rest dat ik het geheel wel geinteresserd zal volgen, met mijn angst voor toenemende ‘commercie van gezondheid’ in mijn achterhoofd. Dat laatste vindt ik nu al buitensporig groot (gezonde mensen, die ‘verantwoorde’ Becel op hun brood smeren bijv. + niet gezonde, die dat naast hun medicijnen gebruiken).
+ apotheken, die samenwerkten met zo'n margarine-producent om de angst voor cholesterol te bezweren. Weer zo'n issue...
Ria, de WUR zei er dit weekend weer van alles over.
Ik denk dat we er niet te snel 'trendy' van moeten zeggen. Personal nutrition heeft ontegenzeggelijk een groot commercieel belang (Nestlé zal straks een van de grote voedingsmiddelenbedrijven zijn die je gezondheid in plaats van eten verkoopt; ook Rob Baan zal dat zo aanpakken), maar het kan ook meer dan de voedingsleer die nu nog bedrijven wordt. Dat is wat dit Israëlische onderzoek als eerste overtuigend liet zien.
#37
Is té trendy voor jou een diskwalificatie? Kan. Hoef je je niet voor te verontschuldigen lijkt me. Ik vind het in ieder geval een compliment. Het suggereert dat we dicht op de tijdsgeest zitten en dat is precies de bedoeling.
Het punt dat je wil maken vóór die opmerking snap ik niet zo goed volgens mij. Misschien dat je dat nog wil verduidelijken. Ik zal reageren op wat ik er zelf van denk. Het idee van personalised nutrition is inderdaad onder andere voor een individu te kunnen bepalen wat gezond is. Niet voor de mensensoort maar voor één mens dus. Dat kan steeds beter.
Als je dat maar voor genoeg mensen doet kom je langzaamaan toch weer dicht bij die grote gemene delers waar jij op lijkt te wijzen trouwens.