De market intelligence researchers, zoals ze zichzelf noemen, zetten in hun rapport ‘transparantie’ op de eerste plek van toekomstige belangrijke ontwikkelingen. Consumenten willen zeker weten dat hun voedsel veilig, milieuvriendelijk, en ethisch verantwoord is. Daarom zullen er meer claims met onderbouwing op producten verschijnen.

Op nummer twee komt self-care awareness. Het hectische moderne leven laat mensen ‘goed voor zichzelf zorgen’. Mintel verwacht dat de belangstelling voor voedsel met emotionele of voedings-extra’s zich verder zullen ontwikkelen.

In het verlengde daarvan ligt de personalisatie van voedsel en drank, nummer drie, want wat is nu beter geschikt voor de moderne consument dan voedsel dat speciaal voor hem of haar is aangepast?

Op de vierde plek zetten de analisten de voorspelling dat wetenschap zal worden gebruikt om betere en modernere ingrediënten te maken in laboratoria; denk bijvoorbeeld aan kweekvlees.

Als vijfde en laatste trend zien ze textuur - mondgevoel - als nieuwe smaak-sensatie. Vooral voor jongere generatie zou de voorkeur geven aan voedsel dat zij ervaren als fris, knapperig, functioneel en vrolijk.

Over een jaar weet de wereld of Mintels’ glazen bol zo helder was als het bureau hoopt. Uiteraard is het ook denkbaar dat wat trendwatchers zeggen op z'n minst een beetje waar wordt, als bedrijven hen geloven en gaan maken wat zij voorspellen.
Dit artikel afdrukken