De Nederlandse supermarkten (CBL), Professor Jaap Seidell (VU), Youth Food Movement en kok Pierre Wind starten 5 september aanstaande de campagne ‘Structureel voedselonderwijs voor ieder kind’.
De campagne heeft als doel om structureel voedselonderwijs op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen. De campagne roept op tot het ondertekenen van de petitie voor structureel voedselonderwijs en beoogt het ophalen van minstens 40.000 handtekeningen voor 16 oktober 2016.
Structureel voedselonderwijs is noodzakelijk omdat uit onderzoek blijkt dat voedselonderwijs op de basisschool helpt bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Kinderen die meer weten over hun voedsel (herkomst, productiewijze, samenstelling of bereiding) hebben een grotere kans op een gezond voedingspatroon.
Maar voedselonderwijs is meer dan alleen luisteren, aldus de initiatiefnemers voor de campagne. Juist door op structurele wijze kennis te combineren met vaardigheden, zoals koken, samen eten, proeven of groente verbouwen, wordt de impact van voedselonderwijs vergroot. Prof. dr. ir. Jaap Seidell hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Wie wil werken aan een gezonde toekomst, begint bij de kinderen. Want gezonde kinderen hebben minder kans om ziek te worden, verzuimen minder op school en hebben betere schoolprestaties. Door ieder kind op school structureel te leren over een gezonde en duurzame voeding, krijgt ieder kind de kennis die het verdient. Jong geleerd is oud gedaan."
De Alliantie Voedselonderwijs is een samenwerkingsverband van leden en ondersteuners die de noodzaak voor structureel voedselonderwijs voor ieder kind onderschrijven en zich hier actief voor inzetten. De samenstelling van de Alliantie zal op 5 september 2016 gepresenteerd worden. De initiatiefnemers voor deze campagne zijn in ieder geval: Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, Vrije Universiteit Amsterdam, Pierre Wind, kok, Youth Food Movement en CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel).
Het CBL kondigde op 24 juni aan voedselonderwijs te willen. YFM startte eerder die maand een campagne voor voedselonderwijs.
Dit artikel afdrukken
Structureel voedselonderwijs is noodzakelijk omdat uit onderzoek blijkt dat voedselonderwijs op de basisschool helpt bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Kinderen die meer weten over hun voedsel (herkomst, productiewijze, samenstelling of bereiding) hebben een grotere kans op een gezond voedingspatroon.
Maar voedselonderwijs is meer dan alleen luisteren, aldus de initiatiefnemers voor de campagne. Juist door op structurele wijze kennis te combineren met vaardigheden, zoals koken, samen eten, proeven of groente verbouwen, wordt de impact van voedselonderwijs vergroot. Prof. dr. ir. Jaap Seidell hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Wie wil werken aan een gezonde toekomst, begint bij de kinderen. Want gezonde kinderen hebben minder kans om ziek te worden, verzuimen minder op school en hebben betere schoolprestaties. Door ieder kind op school structureel te leren over een gezonde en duurzame voeding, krijgt ieder kind de kennis die het verdient. Jong geleerd is oud gedaan."
De Alliantie Voedselonderwijs is een samenwerkingsverband van leden en ondersteuners die de noodzaak voor structureel voedselonderwijs voor ieder kind onderschrijven en zich hier actief voor inzetten. De samenstelling van de Alliantie zal op 5 september 2016 gepresenteerd worden. De initiatiefnemers voor deze campagne zijn in ieder geval: Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, Vrije Universiteit Amsterdam, Pierre Wind, kok, Youth Food Movement en CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel).
Het CBL kondigde op 24 juni aan voedselonderwijs te willen. YFM startte eerder die maand een campagne voor voedselonderwijs.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben enthousiast over dit initiatief, maar Hans Rutten kaart met de "ontbijtloze scholieren" wel een groot probleem aan.
Jaap, je schreef: "Overigens staan gezond lunchen en ontbijten wel degelijk op de agenda van de alliantie. Ouderbetrokkenheid staat ook centraal. Maar nu eerst verplichte voedseleducatie op school."
Dat doet me toch twijfelen. Hoe hoog staan gezond lunchen en ontbijten op de agenda?
En nu het kabinet geld wil steken in het verbeteren van de kansen van arme scholieren, is er geen slimme combi mogelijk?
Veerle Slegers prima natuurlijk als je meedenkt. Er zijn veel mensen uit het onderwijs betrokken. De FNLI is helemaal niet betrokken. Waar maak je dat uit op ? De leden zijn onder meer de Youth Food Movement, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, De Vereniging Arts en Voeding, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, de jeugdartsen (AJN), UNICEF, Consumentenbond enzovoorts.
Er zijn ook ondersteuners die het initiatief willen steunen maar niet de inhoud bepalen.
Het gaat inderdaad om het vervlechten van voedseleducatie in bestaande vakken maar er is ook de mogelijkheid van speciale vakken zoals kooklessen, schooltuinwerk en boerderijeducatie. Spelenderwijs leren is het uitgangspunt.
Hans Rutten Alexander Rinnooy Kan heeft vanmiddag bij de lancering nog een keer een lans gebroken voor een gezonde schoollunch voor alle kinderen. Het staat in ieder geval in het partijprogramma van zijn partij.
#14 en #16 - nu komen we verder. Het eetpatroon van een grote groep basischolieren - dat zich o.a. uit in zonder eten op school komen - is voor mij de olifant in de kamer. Dát aanpakken vergt veel meer (geld, samenwerking, vernieuwing, overtuiging) dan het andere probleem dat de alliantie graag wil aanpakken: het niveau van voedselkennis en -vaardigheden van alle basisscholieren opvijzelen. Het ene hoeft niet in tegenspraak te zijn met het andere, en ja, voedseleducatie kán een stap zijn op weg naar de olifant. Mijn reserves komen voort uit de ervaringen met het van de grond krijgen van een schoollunchprogramma. In veel andere landen de gewoonste zaak van de wereld, in NL vinden we het kennelijk niet nodig om kinderen goed gevoed een les te laten volgen. Dat moeten de ouders maar regelen, en als die ouders dat niet doen is het jammer maar helaas voor het kind. Zelfs op de meeste scholen voor langdurig zieke kinderen is deze voorziening gesneuveld; onbegrijpelijk en om verdrietig van te worden.
Maar we mogen de hoop inderdaad niet laten varen. Het lijkt mij dan in elk geval verstandig om mensen uit het onderwijs een prominente rol te geven in de alliantie, en als het even kan hen aan het stuur te zetten.
En nog een vraag. Ik begrijp hier dat de bedoeling is om voedselleer (hoe en waar komt mijn eten tot stand) en voedingskunde (welk effect heeft welk eten op mijn gezondheid en functioneren) moet worden gecombineerd met het aanleren van vaardigheden. En dat er idealiter dus kooklessen en bijvoorbeeld een school moestuin moeten komen. Daar pleit ik al honderd jaar voor. Maar dan is er nog de pedagogisch-didactische implementatie. Ik pleit voor een geïntegreerde aanpak in plaats van aparte lessen. Dus maak voedseleducatie vast onderdeel van alle vakken. En bied het alsjeblieft spelenderwijs aan. Ik denk er als docent en onderwijsadviseur graag over mee.
Wat is het belang van het CBL hier? En van het FNLI? Gaat inbreng van commerciëlen dan niet dezelfde kant op als met JOGG dat bijvoorbeeld Coca Cola en Nestlé gebruiken om hun private marketing te betalen uit publiek geld? Of het Koningsdagontbijt waarbij Jumbo hetzelfde deed en onderwijl onze kinderen een verpletterend ongezond ontbijt voorschotelde?