In totaal brachten 19.000 Nederlanders een stem uit in de Liegebeest 2019 verkiezingen. Daarvan gingen er 7.000 naar Albert Heijn, meldt RTL. Vorig jaar brachten 25.000 mensen een stem uit. Met ruim de helft van de stemmen werd toen Rabobank gekozen als organisatie die de werkelijkheid van haar praktijk mooier voorstelt dan ze is. Hoewel het aantal stemmen beperkt is, geniet de Liegebeest-campagne een minstens zo brede aandacht in de media als de gebruikelijke campagnes van Wakker Dier.
In de Foodlog miniserie over de Liegebeest-verkiezing 2019 vroegen we Albert Heijn om een reactie op de nominatie. De supermarktketen zei het jammer te vinden dat Wakker Dier met zijn campagnes en persberichten “echt een verkeerd beeld neerzet van Albert Heijn.” Dat beeld werd ondersteund door WUR-onderzoeker Bram Bos die Wakker Dier juist prees omdat de organisatie slachtkuikens van een geheel nieuwe ras en een nieuwe vorm van kippen houden bij alle Nederlandse supermarkten op de schappen heeft weten te krijgen. Dat is een enorme prestatie en veruit het grootste succes van de dierenwelzijnsorganisatie. De nieuwe Albert Heijn kip die de stemmers beoordelen als hun favoriete verdraaiing van werkelijkheid, maakt deel uit van dat succes.
Wakker Dier zet met zijn campagne skip de AH kip in op volledige omschakeling van het Nederlandse aanbod naar 1-ster kip. Dat is een stap die aanbieders te groot achten omdat de markt er nog niet in voldoende massa voor wil betalen.
Van de andere genomineerden is McDonald’s vorige week uit de verkiezing gehaald, nadat het bedrijf de benaming 'plofkip' op zijn website had opgenomen. Genomineerde Jumbo belooft zijn claim op ‘liefdevol afgevoerde lammetjes’ op zijn geitenkaas te rectificeren. De Ierse vleespromotor Bord Bia herkent zich niet in de bevindingen van Wakker Dier. Ook Milka liet aan Foodlog weten dat “de verwijzing naar ‘teder geproduceerde melk’ niet misleidend is” en werd daarin bovendien in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie.
In 2017 won Albert Heijn de Liegebeest-verkiezing omdat de supermarktketen in een artikel over serranoham een foto liet zien van varkens in de wei, terwijl de dieren in werkelijkheid niet buiten komen en binnen een minder goed onderkomen hebben dan Nederlandse varkens.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#5 zie je wel Foodlog werkt wel, ineens wordt me een heleboel duidelijk
#2, Hans, "Laten we ons drukker maken over het feit dat we al vanaf de 18e eeuw dé narcostaat van Europa zijn.. En daar de consumptie van in handen hadden en hebben." Inderdaad.
1) hoe zou zo'n miljarden"bedrijf" zijn invloed uitoefenen?
2) wordt er bijvoorbeeld bij de stikstofdiscussie drugs gebruikt? Of bij het bepalen van natuurwaarden?
3) een avondje doorzakken met XTC en door de week een verantwoordelijke functie? In de tweede kamer?
Zo maar wat ideëen, terzijde.
#3 Wakker dier is een ster in het insinueren en in de media brengen van halve waarheden en juist zij organiseren een verkiezing voor het grootste liegebeest waarbij je al een leugenaar bent als je niet aan de discutabele eisen van het kleine groepje drammers voldoet.
#1 Maar nomineren als wat !?
Als ik van een bevolking van 17.360.00 de leeftijdscategorie van 0-15jarigen stem-incompetenten aftrek, blijft er ca. 14,3 miljoen over. 17.000 Stemmers is dan ca. 0,12% van de bevolking. [17.000/(14.300.000/100)]
Dat blijkt dan weer belangrijk groot nieuws dat de meeste media overnemen..
De publicitaire ‘macht’ in het calvinistisch protestante landje voor protesterende contestanten van welke aard ook, mag iconisch genoemd worden.
De Wakker Dier tamtam staat overigens in geen enkele relevante verhouding tegenover het aantal kopers dat vertrouwen in het overigens smaakloze kipje heeft. Maar hoe voeden we anders een bevolking van meer dan 17 milj. dan door grootschalige kweek van alle voedsel ?
(Laten we ons drukker maken over het feit dat we al vanaf de 18e eeuw dé narcostaat van Europa zijn.. En daar de consumptie van in handen hadden en hebben)