“De supermarkt dankte zijn nominatie aan de verpakking van de AH kip, waarop ‘meer ruimte’ staat,” aldus Wakker Dier. "Albert Heijn geeft met 16 kippen op een vierkante meter de kippen juist de minste ruimte.” De kip krijgt iets minder ruimte dan de Nieuwe Standaard Kip van Jumbo en andere door trager groeiende rassen - en wat meer ruimte in de stallen - vervangen plofkippen in Nederlandse supermarkten.

In totaal brachten 19.000 Nederlanders een stem uit in de Liegebeest 2019 verkiezingen. Daarvan gingen er 7.000 naar Albert Heijn, meldt RTL. Vorig jaar brachten 25.000 mensen een stem uit. Met ruim de helft van de stemmen werd toen Rabobank gekozen als organisatie die de werkelijkheid van haar praktijk mooier voorstelt dan ze is. Hoewel het aantal stemmen beperkt is, geniet de Liegebeest-campagne een minstens zo brede aandacht in de media als de gebruikelijke campagnes van Wakker Dier.

In de Foodlog miniserie over de Liegebeest-verkiezing 2019 vroegen we Albert Heijn om een reactie op de nominatie. De supermarktketen zei het jammer te vinden dat Wakker Dier met zijn campagnes en persberichten “echt een verkeerd beeld neerzet van Albert Heijn.” Dat beeld werd ondersteund door WUR-onderzoeker Bram Bos die Wakker Dier juist prees omdat de organisatie slachtkuikens van een geheel nieuwe ras en een nieuwe vorm van kippen houden bij alle Nederlandse supermarkten op de schappen heeft weten te krijgen. Dat is een enorme prestatie en veruit het grootste succes van de dierenwelzijnsorganisatie. De nieuwe Albert Heijn kip die de stemmers beoordelen als hun favoriete verdraaiing van werkelijkheid, maakt deel uit van dat succes.

Wakker Dier zet met zijn campagne skip de AH kip in op volledige omschakeling van het Nederlandse aanbod naar 1-ster kip. Dat is een stap die aanbieders te groot achten omdat de markt er nog niet in voldoende massa voor wil betalen.

Van de andere genomineerden is McDonald’s vorige week uit de verkiezing gehaald, nadat het bedrijf de benaming 'plofkip' op zijn website had opgenomen. Genomineerde Jumbo belooft zijn claim op ‘liefdevol afgevoerde lammetjes’ op zijn geitenkaas te rectificeren. De Ierse vleespromotor Bord Bia herkent zich niet in de bevindingen van Wakker Dier. Ook Milka liet aan Foodlog weten dat “de verwijzing naar ‘teder geproduceerde melk’ niet misleidend is” en werd daarin bovendien in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie.

In 2017 won Albert Heijn de Liegebeest-verkiezing omdat de supermarktketen in een artikel over serranoham een foto liet zien van varkens in de wei, terwijl de dieren in werkelijkheid niet buiten komen en binnen een minder goed onderkomen hebben dan Nederlandse varkens.
Dit artikel afdrukken