Meer consumenten krijgen enig verstand van wijn en stellen slimmere vragen, meldt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) op de website. Om die klanten tegemoet te komen en om beter te kunnen concurreren scherpt de KVNW haar bestaande keurmerk Register Wijnhandelaar aan. Dat keurmerk moet consumenten, supermarkten, horeca en andere zakenpartners garanderen dat een wijnhandelaar extra verstand van zaken heeft. Hij wordt niet gecertificeerd als hij nieuwe vragen voor het behalen van het certificaat niet weet te beantwoorden. Welke aspecten de “aanscherping” precies betreft, maakt de KVNW niet duidelijk. Wel speelt “verantwoord alcoholgebruik in het vernieuwde keurmerk een nog prominentere rol dan voorheen”.

We vroegen de KVNW of deze zich met het aangescherpte keurmerk wellicht wilde wapenen tegen de met wijn stuntende webshops waartegen zij deze zomer nog een rechtszaak aanspande. "Dat speelde wel mee maar was niet de directe aanleiding," laat woordvoerder Hans Burghoorn weten. "We vonden dat we vooral tegenover onze kritische consumenten onze zaakjes héél goed op orde moesten hebben. Ons keurmerk was sinds 2012 gewoon aan herijking toe."
Dit artikel afdrukken