Tegenslagen
Toch lukte het om in 2022, post-corona en ondanks een veelheid aan tegenspoed, de €10 miljard te halen. Jumbo moest tegenslagen verwerken in 2022. Topman Frits van Eerd staat op non-actief omdat rondom hem een zweem van fraude hangt. Hij is verdachte in een nog altijd niet afgerond witwasonderzoek. Volgens Jumbo is de supermarktketen zelf onschuldig. In de ogen van het publiek maakte het bedrijf een pijnlijke politiek incorrecte reclamecampagne rond het WK in Qatar en eind 2022 overleed vader Karel van Eerd, die de basis legde voor het moderne Jumbo.
De vlag gaat dan ook niet overtuigend uit. Daarvoor zijn de zorgen en onzekerheden te groot.
Zorgen om hoge prijzen van boodschappen voor consumenten terwijl leveranciers hun prijzen moeten verhogen. Dat holt de winstmarge uit. De inflatie draagt weliswaar bij aan hogere omzetten maar doet de verkoopvolumes afnemen, in november met respectievelijk +8,2% en -4,4% volgens het CBS.
En zorgen in Vlaanderen vanwege de lage prijzenstrategie van AH die de markt bij onze zuiderburen onder druk zet door zijn inkooppositie en vertragingen in de uitrol die extra investeringen en aandacht van Jumbo vergen.
Kluif
In Nederland begonnen de supers 2023 met een stevig prijssignaal: boodschappen moeten goedkoper in plaats van nog duurder.
Jumbo's wens om nog steeds iets harder te groeien dan de markt zal in 2023 kostbaar uit kunnen pakken, temeer omdat Albert Heijn de Brabants-Limburgse supermarktformule Jan Linders in zijn geheel voor de neus van de gele runner up uit Veghel wegkaapte.
Jaap Seidell twitte vanmorgen nog eens over Lidl, de discounter die inmiddels bekend staat om zijn betaalbare kwaliteit. De baas inkoop van de Franse tak van Lidl, Michel Biero, liet weten ook voor 2023 voor lage consumentenprijzen te gaan én heeft bewezen dat hij boeren maar liefst 25% meer voor hun melk wil betalen dan de grote coöperaties. Jumbo gaat een kluif hebben aan 2023; dat komt enerzijds door de discounters die de behoefte van consumenten aan betaalbare boodschappen oplossen en anderzijds door AH die lagere inkoopkosten kan realiseren door een groter verkoopapparaat.
Goedkoop én duurzaam voedsel verkopen kan best zoals @LidlNederland laat zien. Kom op. Dat kunnen de anderen natuurlijk ook. En, graag ook meer gezonde aanbiedingen in 2023. https://t.co/fL3Gbd9FqK
— jacob seidell (@jaapseidell) January 3, 2023
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Meer geld omzet wil niet zeggen meer volume omzet . Zeker nu met de hoge prijzen zoals nu .