In een volgens Jumbo “uitzonderlijk eerste halfjaar van 2020” bedroeg de omzetgroei van Jumbo-winkels 9,5% (in 2019: 6,5%), blijkt uit de halfjaarcijfers die Jumbo vandaag publiceerde. “We groeien harder dan de markt”, aldus topman Frits van Eerd. Hij doelt daarmee op de gemiddelde marktgroei van 8,5% die marktonderzoeksbureau Nielsen aangeeft.

Coronacrisis: hogere omzet, hogere kosten
De stijging is volgens de super voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de coronacrisis. Klanten gaven meer geld uit aan dagelijkse boodschappen. De online omzet groeide zelfs met bijna 50%. Ter vergelijking, in heel 2019 groeide de online omzet van Jumbo 4%.

“We hebben alle zeilen moeten bijzetten om de winkels gevuld te houden”, aldus Jumbo-cfo Ton van Veen in het Financieele Dagblad. Het bedrijf moest stante pede op zoek naar mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden. Intussen zijn de pieken er wel uit en draait Jumbo volgens Van Veen structureel een hogere omzet dan voorheen.

De supermarktketen heeft wel te maken met kostenstijgingen, zegt Van Veen. Zoals het inhuren van extra mensen en toeslagen voor diensten die verschoven naar de avonden en nachten doordat er minder medewerkers tegelijkertijd kunnen werken dan voorheen.

Halfjaarcijfers jumbo groep


Corona bezorgde de Jumbo-groep niet alleen winst. Bij restaurantketen La Place viel de omzet terug tot €33 miljoen, €49 miljoen minder dan in de eerste helft van vorig jaar. Dat lag, behalve aan de coronacrisis en het op slot moeten van de horeca ook aan de sluiting van Hudson Bay begin dit jaar. Gisteren kwam al naar buiten dat 23 La Place-restaurants hun deuren niet meer zullen openen en dat La Place een nieuwe formule krijgt.

België en HEMA
Volgens Jumbo verloopt de introductie van Jumbo-winkels in België succesvol: klanten omarmen de formule en de resultaten zijn boven verwachting. In totaal opent de keten dit jaar 25 extra winkels in Nederland en België, waaronder de stadslocaties die Jumbo overnam van HEMA en Marqt. Het HEMA-assortiment zal voor begin 2021 in alle supermarktvestigingen liggen.

En overname van de gehele HEMA, omdat concurrent Ahold Delhaize het bedrijf voor de neus van Jumbo zou kunnen wegkapen? Geen sprake van, zegt Van Veen in het Financieele Dagblad. Het is nergens voor nodig. "Wij hebben een langjarig contract met Hema, dat stevig in elkaar zit. Een overname doen omdat anders de concurrent het doet, is volgens mij de slechtst mogelijke motivatie", aldus Van Veen.
Dit artikel afdrukken