Tijdens de lockdown - toen in België alleen de 'essentiële' winkels open mochten - koos de consument voor buurtwinkels, een segment waar Colruyt Group minder aanwezig is. Dat maakte dat het marktaandeel van de lageprijzensuper licht daalde. Gevraagd naar wat de komende jaren belangrijker wordt, nabijheid of prijs, antwoordt Jef Colruyt, topman van de gelijknamige groep, zonder aarzelen: “Prijs”. Maar, vult hij aan, de combinatie van beide aspecten moet goed worden ingeschat. De discounter blijft dan ook vasthouden aan de aloude strategie van de 'laagsteprijsgarantie' én zet in op de realisatie van meer buurtwinkels en kleine Colruyts in zowel België als Frankrijk.

Meer online
Ook bij Colruyt leidde de coronacrisis tot meer online bestellingen. Het kost klanten bij Colruyt €5 om hun boodschappen bij een van de 290 Collect&Go-punten af te halen. Dat is niet kostendekkend. Maar "er zijn er niet zoveel die meer willen betalen”, zegt Colruyt in De Tijd. De supermarkt experimenteert met thuislevering. Brusselaars betalen nog eens €10 extra voor die service en de proef slaat aan. "We kunnen uitbreiden naar andere grootsteden: Antwerpen, Gent, Namen, Luik.” Buiten de steden is thuislevering niet rendabel. Op termijn denkt Colruyt dat het aandeel thuislevering naar 10 a 15% gaat.

Thuislevering en korte keten
Colruyt experimenteert ook met nieuwe businessmodellen als thuislevering van maaltijden - vanuit de recent gestarte 'dark kitchen' Rose Mary - en kookboxen. “Warme maaltijden leveren zie ik ons niet direct doen, dat is iets voor Uber Eats. Tenzij met drones of zo," zegt Colruyt in De Tijd . "Wij gaan voor voedsel, en alles wat daarmee samenhangt: gezondheid, duurzaamheid. Als we voedingsaankopen - van de boodschappen tot bereide maaltijden - als een geheel bekijken, zien we nog heel veel kansen. Het consumptiegedrag verschuift en wij doen in al die trends mee.”

'Holistisch en coöperatief'
Al vóór corona had Colruyt een aantal trends gemarkeerd, zoals de 'ik-gerichtheid' van consumenten en duurzaamheid. "Erop los leven en erop los consumeren: dat is niet houdbaar," zegt hij in Gondola. Consumenten vragen om oplossingen waar ze iets aan hebben, waarmee ze duurzaam kunnen leven. Colruyt speelt daar bijvoorbeeld op in door nieuwe samenwerkingsmodellen tussen retailers en landbouwers te lanceren. Door zelf boer te worden en op "een veel meer coöperatieve en holistische manier naar de productie- en distributieketen te kijken." Ondanks zijn nadruk op prijs, houdt dat volgens Colruyt in: lokaal produceren en met de hele keten productie en consumptie verduurzamen.

Een punt van zorg bij dat alles is voor Colruyt de omgang met (klanten)data. Data kúnnen de spil worden in het ecosysteem, maar wel veilig in een gesloten omgeving: “Straks zijn de Chinezen ermee weg,” waarschuwt hij in De Tijd.
Dit artikel afdrukken