Vraag- noch aanbodkant al volledig uitgekristalliseerd
Dat het online boodschappen doen zoveel duurder is voor de supers, heeft met twee oorzaken te maken. Enerzijds is de vraagkant is nog niet volledig ontwikkeld: consumenten hikken tegen de bezorgkosten aan, willen niet zitten te wachten op de levering en krijgen niet altijd hun verse waar zo vers als ze verwachten.
Anderzijds is de aanbodkant nog niet goed uitgewerkt. De meeste retailers die ook online boodschappen doen, bouwen voort op het bestaande verdienmodel in hun winkels: zo groot mogelijke verkoopvolumes om de operationele kosten zo laag mogelijk te houden. Dat model gaat niet op voor internetboodschappen, waar de variabele kosten altijd hoog blijven en het volumemodel (= 'verkoop meer, dan dalen de kosten') niet opgaat
Nieuwe value propositions
Strategy& ziet drie value propositions opkomen waarop retailers zouden kunnen inzetten bij de vertaling van hun huidige winkelstrategie (verkoopvolume) naar een internetbestelservice:
- meer gemak (kant en klaar), tegen een hogere prijs ('premium convenience'}
- gemakkelijk aanvullen van de basisvoorraden - ook in grotere hoeveelheden ('basic stock-up service')
- een frequent geleverd standaard boodschappenmandje met de 'vaste' boodschappen ('predefined shopping basket')
Fotocredits: Polycart
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Na een paar jaar gebruik maken van online kopen, zie ik voor 'de supermarkten' een veel groter probleem dan de genoemde punten in het artikel.
Waar de supers traditioneel alleen rekening hoefden te houden met andere lokale leveranciers, ligt het 'online' een stuk lastiger.
In het begin bestelde ik eigenlijk alleen in een biologische supermarkt en eens in de zoveel tijd ging ik even naar de supermarkt voor die dingen die ik niet online kon krijgen. Uiteindelijk bestelde dat ook eens in de 3-4 maanden online (bulk dus) en kwam niet meer in de supermarkt.
In de loop van de tijd zijn echter zowel die bio-super als de gewone super een aardig stuk van mijn omzet kwijtgeraakt aan 'specialisten'.
Zo bestel ik mn koffie bij een koffiebrander, 80% van mn vlees bij een boer, slager of worstmaker.
Doorslaggevend is daarbij vooral de prijs/kwaliteit verhouding.
De 'concurrerende koffie' zit maar een paar muisklikken verwijderd van een bestelmodule van de supermarkt.
Waar supermarkt marketing mij verleidt met mooie plaatjes op een verpakking, waar ik geen idee meer van heb of dat 'waan' of 'werkelijkheid' is, laat de online boer gewoon zien waar hij mee bezig is. Daar kan bijna geen marketeer tegenop.