Op 9 september a.s. presenteert Deloitte zijn jaarlijkste rapport 'Bedrijfsvergelijking 2014 Levensmiddelendetailhandel'. Onderdeel van de Bedrijfsvergelijking is het 'Consumentenonderzoek 2014', waarin cijfers gepresenteerd worden over de consumententrends binnen de supermarktbranche.

Online bestedingen verdrievoudigd
Ten opzichte van vorig jaar is het aantal consumenten dat wel eens online boodschappen doet verdubbeld naar bijna 6%. De frequentie van het boodschappen doen is daarnaast met meer dan 70% gestegen, waardoor de online bestedingen zijn verdrievoudigd. En dan dan weer ondanks het feit dat het bonbedrag per bestelling juist met 20% gedaald is: van 103 euro gemiddeld in 2013 tot 76 euro gemiddeld per bestelling in 2014. Deloitte schrijft deze daling toe aan het afschaffen van de minimale bestelgrootte, waartoe veel supermarkten zijn overgegaan met de komst van nieuwe toetreders tot de online markt.

Bijna de helft consumenten prefereert 'stenen' supermarkt
Deloitte stelde verder vast dat 45% van de kopers de voorkeur geven aan de 'traditionele stenen supermarkt', vooral omdat ze een product met eigen ogen willen kunnen bekijken en pakken. 43% van de consumenten vindt de verzendkosten een belemmering bij het online boodschappen doen. "Van de consumenten die nu niet online bestellen, is 15 procent van plan dit wel te doen als hun eigen supermarkt deze service gaat aanbieden. Verder is 10 procent van deze consumenten bereid om over te stappen naar een andere supermarkt indien de eigen supermarkt deze service niet aanbiedt”, zegt Paul Op Heij van Deloitte in De Levensmiddelenkrant.

Koopjesjager
De Nederlandse consument blijkt verder een actieve koopjesjager. Deloitte constateert dat een kwart van alle consumenten wel eens over de grens zijn boodschappen doet - vooral in Duitsland. Gemiddeld wordt over de grens jaarlijks 725 euro aan boodschappen uitgegeven, 3,5% van alle bestedingen aan levensmiddelen. Zeven op de 10 Nederlanders haalt zijn boodschappen wel eens buiten de supermarkt, bijvoorbeeld op de markt, bij de HEMA of de Action. 'Hogere kwaliteit en betere prijzen worden vaak als beweegredenen genoemd', besluit De Levensmiddelenkrant.
Dit artikel afdrukken