Marktonderzoeksbureau Nielsen legde consumenten in 56 verschillende landen een online vragenlijst voor. Gevraagd werd naar de invloed van 16 verschillende factoren op hun boodschappenkeuze van het afgelopen jaar. Een samenvatting van de uitkomsten is te lezen op AFN.

Het afgelopen jaar hebben de stijgende voedselprijzen wereldwijd de grootste invloed gehad op de boodschappenkeuze: 88 procent van de respondenten in Azië en Australië, 86 procent in Latijns-Amerika, 83 procent in Noord-Amerika, 82 procent in Afrika en het Midden-Oosten en 81 procent in Europa geeft aan op de prijs te letten.

Een andere belangrijke factor blijken toegenomen aankoopkosten als gevolg van stijgende brandstofprijzen. Voor 35 procent van de respondenten zijn de kosten van verplaatsing om ergens boodschappen te gaan doen een belangrijke beperkende factor. Nielsen constateert: 'waar veel aan transport-gerelateerde factoren, zoals de nabijheid van winkels, brandstofkosten en economische omstandigheden de gebruikelijke manier om boodschappen te doen kunnen beïnvloeden, biedt dit retailers de kans consumenten tegemoet te komen door brandstofvoordeel in hun loyalty-programma op te nemen. Sparen voor brandstofpunten in of vlakbij winkels blijkt een succesvolle concurrentiestrategie.'

Nog een paar opvallende uitkomsten:
- in m.n. Azië en Australië spelen gezondheidsoverwegingen mee bij de boodschappenkeuze
- drie op de tien respondenten maken zich zorgen over het verdwijnen van een favoriet product uit de schappen
- één op de vier respondenten laat zich bij het boodschappen kiezen leiden door loyalty-programma's van retailers

Het rapport is hier aan te vragen.

Fotocredits: Supermarket birds, kitschkitten
Dit artikel afdrukken