Al sinds 1985 wacht Restaurant Manoir Inter Scaldes in Kruiningen, in het vaste bezit van twee Michelinsterren, op verheffing in de hoogste Michelinorde. Vandaag ontving het restaurant van Jannis en Claudia Brevet zijn langverwachte derde ster in het De La Mar Theater in Amsterdam. Na De Librije en De Leest is de zaak uit Kruiningen het derde driesterrenrestaurant van Nederland.

"Een kroon op ons werk," reageert chef-kok Jannis Brevet tegenover Misset Horeca. "Hier hebben we heel lang voor geknokt. Bloed, zweet en tranen," aldus Claudia Brevet. Collega's als Jacob Jan Boerma van De Leest zijn blij dat Inter Scaldes "eindelijk" die derde ster heeft gekregen.

Sterrenregen
Er zijn geen nieuwe restaurants met twee sterren bijgekomen. Wel verloren er twee restaurants hun tweede ster. Naast Bord'Eau in Amsterdam, waar Bas van Kranen het stokje overneemt van Richard van Oosterbrugge, moest ook Da Vinci in Maasbracht van Margo Reuten en Petro Kools na acht jaar terug naar een enkele ster. "We zagen het niet aankomen en daarom was de schok groot," aldus sommelier Kools in Misset Horeca. "We zijn strijdbaar."

Zes restaurants zijn gekroond met hun eerste Michelinster. Daarvan staan er drie in Amsterdam, The Duchess, Le Restaurant en The White Room by Jacob Jan Boerma. AIRrepublic in Cadzand van Sergio Herman, Fitzgerald in Rotterdam van Danny Gonzalez en Vista restaurant & food bar in Willemstad ontvingen ook hun eerste ster. Vier restaurants verloren hun enige ster, waarvan eentje door bedrijfsbeëindiging. In totaal telt Nederland nu drie driesterrenrestaurants, 17 tweesterrenrestaurants en 85 restaurants met één ster.

Droom?
Of een Michelinster een droom is voor elke kok? Niet altijd, schrijft de NOS. Servais Tielman van Cucina del Mondo in Heerlen, die vorig jaar onverwacht zijn eerste ster kreeg, doet zijn verhaal over de druk die een ster met zich meebrengt. Nadat de feeststemming was gezakt kwam namelijk de drukte. Het restaurant kon met, toen nog, drie man personeel het aantal reserveringen niet aan. "Het was echt een pittige beginperiode. Om precies hetzelfde te kunnen blijven doen, moet je de hele bedrijfsvoering omgooien. Om aan de voorkant geen verandering te laten merken, moet je aan de achterkant aan de knopjes zitten," aldus Tielman. "Het was zo onverwachts. Ik vond niet dat we sterwaardig waren. Het legde ook ontzettend veel druk op het personeel."
Dit artikel afdrukken