Koninklijke Horeca Nederland is al jaren niet blij. Niet met Hema, niet met Ikea en niet met anderen die u een goedkope lunch of kop koffie bieden.
De onvrede kwam vandaag weer eens naar buiten en wordt zojuist gemeld door Shops Out-of-home. Door de crisis gaat het slecht in de horeca. Bij de Hema kun je voor de uiterst schappelijke prijs van € 1 ontbijten met een croissantje of een broodje. Soortgelijke aanbiedingen vindt het publiek bij Ikea. Voor bijna niks kun je er onbijten. lunchen en dineren. Naar verluid maken zelfs reizende en elkaar onderweg ontmoetende zakenlieden er steeds meer gebruik van. En daar leiden de Van der Valken, Mercure's en LaPlacen onder.
Vraag aan Foodlog: doen Hema en Ikea aan concurrentievervalsing, zoals Koninklijke Horeca Nederland beweert of weten ze ons gewoon slim te lokken en moeten café's en andere uitspanningen ook maar slimmer worden?
Fotocredits: Shops Out-of-Home
Dit artikel afdrukken
Vraag aan Foodlog: doen Hema en Ikea aan concurrentievervalsing, zoals Koninklijke Horeca Nederland beweert of weten ze ons gewoon slim te lokken en moeten café's en andere uitspanningen ook maar slimmer worden?
Fotocredits: Shops Out-of-Home
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je kan ook een ludieke actie organiseren zoals deze horecaondernemer heeft gedaan Laat zien dat je méér bent dan een leverancier van eten en drinken!
Vorige week reden manlief en ik naar onze dichtstbijzijnde Ikea. Ontbijten voor één euro inderdaad. Ik heb er via Twitter verslag van gedaan. Het is eerst opstellen in 2 rijen en vervolgens 15 tot 20 minuten wachten op een bordje.
Veel ouders met jonge kinderen en dus rennen, huilen, herrie, melk op de vloer. De kwaliteit van het eten is niet om over naar huis te schrijven (maar eerlijk is eerlijk, ik had het erger verwacht). Het is populair, maar waarom? Ik zat absoluut niet op mijn gemak in de kantine-achtige omgeving. Een rondvraag gaf het antwoord: "naar de Ikea gaan" is een compleet uitje. "We gaan eerst met z'n allen ontbijten en dan leuke spulletjes uitzoeken. Britt wil zo'n bloemenlamp," kreeg ik te horen. "En dat ijsje na de kassa hè, dat hoort er ook bij," lachte de moeder in kwestie me toe. En bij het horen van die woorden stopten Britt en haar broertje spontaan met het eten van hun slappe croissant.
Ik eet zelf vrijwel nooit iets uitgebreid langs de snelweg, dat duurt allemaal veel te lang. Ik wil in mijn eentje niet zinloos wachten. Elk tankstation heeft tegenwoordig echt goeie koffie en met een vers gesmeerd broodje ben je binnen een paar minuten weer op weg. Nee, ik ga dan ook niet naar een Hema of Ikea.
Hema en Ikea doen het gewoon goed. Starbucks overigens ook, of gaan we ook klagen over (te) hoge prijzen ;-) Neen, KHN zeurt.
Concurrentievervalsing lijkt mij onzin. Er is een additioneel gebruiksmoment gecreëerd. Wat mij betreft kannibaliseert dit dus geheel niet. Sterker hoe meer je de cultuur van buiten de deur ontbijten bevordert hoe meer kansen je creëert. Ik vind dus dat de KHN het zelfs moet omdraaien. De prijs is wat mij betreft geheel irrelevant.