Vraag aan Foodlog: doen Hema en Ikea aan concurrentievervalsing, zoals Koninklijke Horeca Nederland beweert of weten ze ons gewoon slim te lokken en moeten café's en andere uitspanningen ook maar slimmer worden?
Fotocredits: Shops Out-of-Home
Koninklijke Horeca Nederland is al jaren niet blij. Niet met Hema, niet met Ikea en niet met anderen die u een goedkope lunch of kop koffie bieden.
Vorige week reden manlief en ik naar onze dichtstbijzijnde Ikea. Ontbijten voor één euro inderdaad. Ik heb er via Twitter verslag van gedaan. Het is eerst opstellen in 2 rijen en vervolgens 15 tot 20 minuten wachten op een bordje.
Veel ouders met jonge kinderen en dus rennen, huilen, herrie, melk op de vloer. De kwaliteit van het eten is niet om over naar huis te schrijven (maar eerlijk is eerlijk, ik had het erger verwacht). Het is populair, maar waarom? Ik zat absoluut niet op mijn gemak in de kantine-achtige omgeving. Een rondvraag gaf het antwoord: "naar de Ikea gaan" is een compleet uitje. "We gaan eerst met z'n allen ontbijten en dan leuke spulletjes uitzoeken. Britt wil zo'n bloemenlamp," kreeg ik te horen. "En dat ijsje na de kassa hè, dat hoort er ook bij," lachte de moeder in kwestie me toe. En bij het horen van die woorden stopten Britt en haar broertje spontaan met het eten van hun slappe croissant.
Ik eet zelf vrijwel nooit iets uitgebreid langs de snelweg, dat duurt allemaal veel te lang. Ik wil in mijn eentje niet zinloos wachten. Elk tankstation heeft tegenwoordig echt goeie koffie en met een vers gesmeerd broodje ben je binnen een paar minuten weer op weg. Nee, ik ga dan ook niet naar een Hema of Ikea.
Hema en Ikea doen het gewoon goed. Starbucks overigens ook, of gaan we ook klagen over (te) hoge prijzen ;-) Neen, KHN zeurt.
Concurrentievervalsing lijkt mij onzin. Er is een additioneel gebruiksmoment gecreëerd. Wat mij betreft kannibaliseert dit dus geheel niet. Sterker hoe meer je de cultuur van buiten de deur ontbijten bevordert hoe meer kansen je creëert. Ik vind dus dat de KHN het zelfs moet omdraaien. De prijs is wat mij betreft geheel irrelevant.
Het lastige is natuurlijk dat de Hema en Ikea een breder verdienmodel hebben, sterker nog. Het eten is amper een verdienmodel vermoed ik. Het zijn dus eigenljk geen concurrenten. Dat is een open deur, maar het zou kunnen betekenen dat de horeca de breedte in moet, in plaats van specialiseren: kinderen onder de panne houden. Ik denk dat meer pappa- en mammadagen in de horeca worden besteedt als elk café een Smaland had. En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken, denk aan alle pubquizen, daar hoor je tv-zenders ook niet over klagen.
Je kan ook een ludieke actie organiseren zoals deze horecaondernemer heeft gedaan Laat zien dat je méér bent dan een leverancier van eten en drinken!