De veganisten komen wel. De geïnteresseerden, die moet ik hebbenAlles en meer
In de toekomstige Big V Store zijn een veganistische en biologische supermarkt, een make-up afdeling, een kledingzaak voor nieuwe- en tweedehandskleren en een kinderafdeling met gerecycled speelgoed voorzien. Er zullen ook workshops en lezingen worden gegeven. “Het uiteindelijke streven is een winkel van minimaal 750 m2, maar het moet organisch ontstaan. Als het budget of het pand uiteindelijk kleiner is dan werken we daar naartoe.” De doelgroep van het warenhuis is overigens niet alleen veganisten. “Die komen wel. De geïnteresseerden, die moet ik hebben.”
Naast de donatie-crowdfunding wil Visser ook een investerings-crowdfunding starten die rond de €500.000 in de la moet brengen.
Zal het wel lukken? Is de markt al groot genoeg? De met veel tamtam, crowdfunding en hoge verwachting aangekondigde eerste verpakkingsloze winkel in Nederland ging roemloos ten onder door gebrek aan klanten en financieel uithoudingsvermogen om een breder publiek aan het concept te kunnen laten wennen. De winkel mikte op een vergelijkbaar marktsegment van heel bewuste consumenten die nieuwe wegen inslaan.
Ik wil het wiel niet opnieuw uitvindenUnique Selling Point
Visser blijkt Bag & Buy in Utrecht te kennen, de verpakkingsloze winkel die al na 6 maanden de deuren moest sluiten omdat de omzet niet opwoog tegen de exploitatiekosten en er geen financiële reserves waren om aanloopverliezen te financieren. “Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden,” zegt Visser “daarom heb ik met onder meer de eigenaren van Bag & Buy gesproken, maar ook andere winkels waar het niet goed is gegaan." Ze waarschuwden Visser voor investeerders met alleen een winstoogstmerk. Ook zouden de andere mislukkingen te wijten zijn aan te lange zoektochten naar het juiste pand. Uit die adviezen destilleerde Visser dat ze zich aan de kern van haar concept moet houden en dat de klanten vanzelf komen als ze zich daar trouw aan houdt. In haar woorden: “Houd je dicht bij je kern. Mijn unique selling point is wat de klanten zal trekken."
En als de omzet nou toch tegenvalt en er geen reserves zijn? “Ondernemen is altijd risico’s nemen. Ik hoef er niet rijk van te worden”, vindt Visser. “Als het minder loopt zoek ik gewoon naar oplossingen. Gratis lezingen en workshops; dan gaat het balletje weer rollen.”
De crowdfunding duurt tot 31 december van dit jaar en Visser stelt zichzelf als doel om in 2019 te beginnen. De webshop komt dit jaar al online.

'Kaftschets voor een veganistisch warenhuis', Martha Visser, Big V Store media
De veganistische markt is wel groter, maar nog erg jongZou jij erin investeren?
Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Universiteit van Groningen beoordeelt de basis van het plan als "niet-negatief". Sloot: “Biologisch, duurzaamheid en gezondheid. De Vegan-trend past wel in dit beeld. Er is zeker een groep voor te porren, maar of het succesvol is dat een andere vraag.” Het gros van het bedrag uit crowdfunding halen, vindt hij een goed idee, want “zo weet je gelijk of er animo voor is.” Wel vergelijkt hij het concept met de duurzame supermarkt Marqt. “Inmiddels heeft Marqt een stuk of 15 winkels, maar is het nog nooit in de buurt van winstgevend gekomen. Dat komt wellicht doordat het verdienmodel niet goed is of omdat er gewoon niet efficiënt genoeg gewerkt wordt. Toch raakt Marqt aan een fundamentele trend in de Nederlandse samenleving.”
Adviseur detailhandel, Bart Fischer, is wat sceptischer over het plan. “Het hangt volledig af van de executie ervan; het klinkt nu nog teveel als een hobbyproject.” Verder maakt Fischer zich zorgen over de aanloop van klanten: “De markt is nu nog niet groot genoeg en er zijn veel duurzame alternatieven die interessanter zijn. Ik ben bang dat het te vroeg is. De veganistische markt is wel groter, maar nog erg jong.” Indien Visser de doelgroep breder trekt, zoals ze van plan lijkt, met biologisch, fair trade, duurzaamheid in het algemeen is er een grotere kans van slagen. “Het vegan verhaal is nu nog te klein.”
De naam warenhuis vindt Fischer ook wat aan de ruime kant. “750 m2 – dat is helemaal niet zo groot, ongeveer de helft van een gemiddelde Albert Heijn-winkel. Ik zou daar minimaal €1 miljoen voor uittrekken, dan kan je 1 à 2 jaar overleven maar zit je nog niet op een toplocatie.” Fischer benadrukt dat dit een ruwe schatting is. "De eerste 3 retailwetten zijn nog steeds locatie, locatie, locatie."
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De webshop van de Big V Store is in de lucht. De Big V Store biedt 54 'met zorg geselecteerde' veganistische producten aan, volgens initiatiefnemer Martha Visser. De producten lopen uiteen van herbruikbare rietjes en katoenen boodschappentassen tot horloges van €320. In de Food-afdeling van de webshop is vooralsnog alleen Nederlandse Hennep thee te koop.
Een winkel openen en winstgevend maken is bikkelharde business, laat staan als het ook nog eens in een nichesegment zit. Dream on voor een beter business plan en dat is positief bedoeld.
#8 Enno,
Veel veganisten lezen al etiketten. Dit vanwege de verder gebruikte ingrediënten en/of E-K-V waarden. Niet iedereen wil iets op basis van soja, iets dat naar vlees smaakt, waar knoflook in zit en noem maar op. Hoewel ik zelf geen mensen ken die plantaardig eten ken ik er genoeg die vegetarisch eten en daar zeer verschillend over denken.
Maar als er op de gevel staat dat het een vegan warenhuis of supermarkt betreft dan zal alles wat daar verkocht wordt vegan zijn. Anders heb je het over een type warenhuis met allerlei verschillende winkelruimtes.
Een vegan warenhuis / supermarkt stel ik me voor als dat je daar het gemak, de weelde ervaart dat je geen etiketten hoeft te lezen, omdat alles vegan is. Dat je daar geen producten tegenkomt die, zoals ik dat ervaar, van tot slaaf gemaakte en soms pijnlijk mishandelde dieren zijn gemaakt.
Als een vegan warenhuis / supermarkt gecombineerd is met aanbod van halal en kocher, dan zou ik alsnog alle etiketten moeten lezen om te besluiten of ik iets zou willen kopen. Voor mij is dan de aantrekkingskracht van zo'n supermarkt flink afgenomen. Als in zo'n winkel een ritueel slachter lichaamsdelen van dieren etaleert ter verkoop, dan heb ik voor het bezoek van zo'n winkel geen reis van een paar uur over.
Hindoes in India zijn vaak vegetariërs die anders dan veganisten, koemelk producten eten, zoals ghee en paneer.
Hans, ik heb een andere visie dan jij op de samenleving (die bestaat uit mensen en andere dieren), bij gevolg komt het tussen ons tot debat. Prima toch, we hebben vrijheid van gedachte, van meningsuiting, we leven in een democratie.
#5 Enno,
Als er in zo'n warenhuis vlees wordt verkocht dan is het sowieso geen vegan warenhuis.
En in een 'gewone' supermarkt ligt er toch ook zat vlees in de nabijheid van vegan producten?