De verpakkingsvrije winkel Bag & Buy in de Utrechtse Twijnstraat sluit 'voorlopig' zijn deuren. Dat laat de winkel op Facebook weten. Geïnteresseerde klanten "kunnen de organisatie een bericht sturen als ze op de hoogte willen blijven over de reden van de voorlopige sluiting en de toekomstplannen. De werknemers en betrokkenen van Bag & Buy laten zich nog niet uit het veld slaan", aldus de organisatie.
Bag & Buy opende vorig jaar september, na een geslaagde crowdfundingactie. In november liet initiatiefnemer Wim van Dijk al weten dat de 'eerste aanloop tegenviel". Een tweede crowdfundingsactie moest soelaas bieden, samen met de nieuw aangetrokken winkelmanager Rens van den Bunck. Deze trof een te dure en 'zielloze' winkel aan. "Er was geen formule en de klanten werden niet bereikt", zegt Van den Bunck op DUIC. Forse prijsverlagingen en een verschuiving naar meer biologische producten konden de winkel niet uit het slop krijgen. Er is geen geld meer voor de inkoop van producten en dus sluit de winkel vooralsnog.
Van den Bunck rekent op een snelle doorstart, waarbij "het verpakkingsvrije karakter van het concept voor 90 procent behouden moet blijven."
Retailnews - ?Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al dicht
Bag & Buy opende vorig jaar september, na een geslaagde crowdfundingactie. In november liet initiatiefnemer Wim van Dijk al weten dat de 'eerste aanloop tegenviel". Een tweede crowdfundingsactie moest soelaas bieden, samen met de nieuw aangetrokken winkelmanager Rens van den Bunck. Deze trof een te dure en 'zielloze' winkel aan. "Er was geen formule en de klanten werden niet bereikt", zegt Van den Bunck op DUIC. Forse prijsverlagingen en een verschuiving naar meer biologische producten konden de winkel niet uit het slop krijgen. Er is geen geld meer voor de inkoop van producten en dus sluit de winkel vooralsnog.
Van den Bunck rekent op een snelle doorstart, waarbij "het verpakkingsvrije karakter van het concept voor 90 procent behouden moet blijven."
Hoe geslaagd een crowdfunding ook uitpakt, een nieuw concept beklijft niet zonder gedragsverandering, is ook de les die de derde verpakkingsvrije winkel van Nederland treft. In Distrifood geeft Hanneke Haites van het in november geopende Biolokaal in Coevorden aan voor sluiting te vrezen.
Zij heeft haar hoop gevestigd op de introductie van een maaltijdbox en aanwas van nieuwe klanten.
De eigenaren van Opgeweckt zijn een stuk minder opgewekt bij de opheffingsuitverkoop van hun winkel. In De Volkskrant zegt eigenaar Tonny Straatman na een dag 'V&D-taferelen' best te begrijpen hoe het werkt, maar het toch een 'zure appel' te vinden. "Eerst weten ze je niet te vinden, nu stonden ze al voor openingstijd voor de deur en plunderen ze de schappen leeg. Schaamteloos. Blijkbaar is het toch niet zo ingewikkeld een eigen tas of bakje mee te nemen."
De omzet na een dag opheffingsuitverkoop ging de normale weekomzet te boven. Dat is moeilijk te verkroppen, zegt Straatman. Vooral omdat hij dacht een succesformule neer te zetten: biologisch, regionaal, verpakkingsvrij. Een concept dat alleen maar positieve reacties opriep. Helaas bleek de werkelijkheid weerbarstiger. De winkel bleef 'hangen' op 500 klanten per week, vooral jonge vrouwen. Het was niet genoeg.
Er was ook zo'n initiatief in Duitsland, het eerste zelfs geloof ik. Weet iemand hoe het daarmee staat?
Na Bag & Buy sluit nu ook het Groningse Opgeweckt de deuren. Er zijn te weinig vaste klanten.
"De weerstand tegen verpakkingen en waardering voor biologische producten is groeiende, merkten de ondernemers, maar de liefde voor het duurzame boodschappenconcept betekent niet dat consumenten bereid zijn om op korte termijn hun eigen koopgedrag te veranderen", aldus Distrifood.
Het meest irrelevante onderscheidende element van 2015.
Interviewtje met de crowdfunders?