Bag & Buy opende vorig jaar september, na een geslaagde crowdfundingactie. In november liet initiatiefnemer Wim van Dijk al weten dat de 'eerste aanloop tegenviel". Een tweede crowdfundingsactie moest soelaas bieden, samen met de nieuw aangetrokken winkelmanager Rens van den Bunck. Deze trof een te dure en 'zielloze' winkel aan. "Er was geen formule en de klanten werden niet bereikt", zegt Van den Bunck op DUIC. Forse prijsverlagingen en een verschuiving naar meer biologische producten konden de winkel niet uit het slop krijgen. Er is geen geld meer voor de inkoop van producten en dus sluit de winkel vooralsnog.
Van den Bunck rekent op een snelle doorstart, waarbij "het verpakkingsvrije karakter van het concept voor 90 procent behouden moet blijven."
Hoe geslaagd een crowdfunding ook uitpakt, een nieuw concept beklijft niet zonder gedragsverandering, is ook de les die de derde verpakkingsvrije winkel van Nederland treft. In Distrifood geeft Hanneke Haites van het in november geopende Biolokaal in Coevorden aan voor sluiting te vrezen.
Zij heeft haar hoop gevestigd op de introductie van een maaltijdbox en aanwas van nieuwe klanten.