Ik denk dat het erg goed is dat Albert Heijn deze stap vol overtuiging zet. Zeker als je bedenkt dat 'verpakkingsvrije' concepten vrijwel nergens succesvol zijn. Ook Albert Heijn heeft het al verschillende keren geprobeerd zonder dat het gelukt is. Denk aan zelf te tappen hagelslag, verse noten, koffiebonen, thee, olijfolie en een volledige 'wholefoods'-sectie.

Moeten we dit nieuwste concept dan zien als marketing? Als greenwashing? Is het een simpele kopie van Pieter Pot?

Nee, ik denk het niet dat we het zo moeten zien. Ik denk dat het goed is dat Albert Heijn de klant nu eigen verantwoordelijkheid geeft. Het is namelijk vrij makkelijk om als klant te klagen over de hoeveelheid verpakkingsmaterialen van de verpakkingen en de verpakte producten toch kopen, als er geen alternatief is. Nou… dat is er nu dus wel! Laten we nu maar eens zien hoezeer consumenten tegen verpakkingsmaterialen zijn en of ze bereid zijn wat gemak daarvoor op te geven! Het is belangrijk dat ook consumenten hun verantwoordelijkheid in de voedselketen pakken.

Aan de slimme dispensers zal het niet liggen, die zijn al getest bij Albert Heijn in Tsjechië. Ik denk wel dat het assortiment, het concept, de propositie en de marketing ervan nog wel baat hebben bij wat verbeteringen. Het AH-initiatief heeft nog niet het gevoel van een succes als Pieter Pot. Maar het belangrijkste is dat de klanten nu daad bij het woord kunnen gaan voegen. En hoewel de tijdgeest anders is en de publieke opinie aan het kantelen is, ben ik er nog niet zo van overtuigd dat het nu gaat lukken.

Ik hoop intens dat ik ernaast zit én dat Albert Heijn en de overige supermarkten dit doorzetten.
Dit artikel afdrukken