Albert Heijn lanceerde onlangs een 'nieuw' concept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen doen: AH Verpakkingsvrij. Klanten vullen een herbruikbare zak of pot met de gewenste hoeveelheid product en komen zo met minder wegwerpverpakkingen thuis.
Ik denk dat het erg goed is dat Albert Heijn deze stap vol overtuiging zet. Zeker als je bedenkt dat 'verpakkingsvrije' concepten vrijwel nergens succesvol zijn. Ook Albert Heijn heeft het al verschillende keren geprobeerd zonder dat het gelukt is. Denk aan zelf te tappen hagelslag, verse noten, koffiebonen, thee, olijfolie en een volledige 'wholefoods'-sectie.
Moeten we dit nieuwste concept dan zien als marketing? Als greenwashing? Is het een simpele kopie van Pieter Pot?
Nee, ik denk het niet dat we het zo moeten zien. Ik denk dat het goed is dat Albert Heijn de klant nu eigen verantwoordelijkheid geeft. Het is namelijk vrij makkelijk om als klant te klagen over de hoeveelheid verpakkingsmaterialen van de verpakkingen en de verpakte producten toch kopen, als er geen alternatief is. Nou… dat is er nu dus wel! Laten we nu maar eens zien hoezeer consumenten tegen verpakkingsmaterialen zijn en of ze bereid zijn wat gemak daarvoor op te geven! Het is belangrijk dat ook consumenten hun verantwoordelijkheid in de voedselketen pakken.
Aan de slimme dispensers zal het niet liggen, die zijn al getest bij Albert Heijn in Tsjechië. Ik denk wel dat het assortiment, het concept, de propositie en de marketing ervan nog wel baat hebben bij wat verbeteringen. Het AH-initiatief heeft nog niet het gevoel van een succes als Pieter Pot. Maar het belangrijkste is dat de klanten nu daad bij het woord kunnen gaan voegen. En hoewel de tijdgeest anders is en de publieke opinie aan het kantelen is, ben ik er nog niet zo van overtuigd dat het nu gaat lukken.
Ik hoop intens dat ik ernaast zit én dat Albert Heijn en de overige supermarkten dit doorzetten.
Dit artikel afdrukken
Moeten we dit nieuwste concept dan zien als marketing? Als greenwashing? Is het een simpele kopie van Pieter Pot?
Nee, ik denk het niet dat we het zo moeten zien. Ik denk dat het goed is dat Albert Heijn de klant nu eigen verantwoordelijkheid geeft. Het is namelijk vrij makkelijk om als klant te klagen over de hoeveelheid verpakkingsmaterialen van de verpakkingen en de verpakte producten toch kopen, als er geen alternatief is. Nou… dat is er nu dus wel! Laten we nu maar eens zien hoezeer consumenten tegen verpakkingsmaterialen zijn en of ze bereid zijn wat gemak daarvoor op te geven! Het is belangrijk dat ook consumenten hun verantwoordelijkheid in de voedselketen pakken.
Aan de slimme dispensers zal het niet liggen, die zijn al getest bij Albert Heijn in Tsjechië. Ik denk wel dat het assortiment, het concept, de propositie en de marketing ervan nog wel baat hebben bij wat verbeteringen. Het AH-initiatief heeft nog niet het gevoel van een succes als Pieter Pot. Maar het belangrijkste is dat de klanten nu daad bij het woord kunnen gaan voegen. En hoewel de tijdgeest anders is en de publieke opinie aan het kantelen is, ben ik er nog niet zo van overtuigd dat het nu gaat lukken.
Ik hoop intens dat ik ernaast zit én dat Albert Heijn en de overige supermarkten dit doorzetten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#3 Astrid,
Dat AH het eerder heeft geprobeerd staat in het artikel.
Ik vermoed dat het om een kleine groep gaat die persé verpakkingsvrij wil, maar dat is per vestiging dan slechts een enkeling.
Bij veel producten heb je sowieso al een keuze, want denk aan appels/peren/witlof/boontjes die je zowel in een zak als los kunt kopen.
Van Ah weet ik niet of ze het al eens eerder geprobeerd hebben, maar blijkbaar is het ook toen niet aangeslagen? Van (hard en makkelijk)fruit is het logisch als dat onverpakt is en er zakjes voor liggen, zo is er wel meer waar het prima mee kan, maar veel dingen is toch onhandig om het onverpakt te doen. Stel je eens voor als het zelfbediening zou zijn wat een rommel dat wordt, kinderen die overal in graaien enz, moet je weer afdelingen met medewerkers gaan maken, wordt alles nog eens duurder.
#1 Astrid,
Niet alleen andere winkels hebben dit al geprobeerd, maar AH zelf ook.
Hoeveel duurder gaat de AH dan niet weer worden? Ook al kan het een goed concept zijn, klanten kunnen ook weglopen als de prijzen daardoor hoger worden.
Overigens zijn er al winkels geweest die op dit concept gebaseerd waren en die hielden het ook niet lang vol, volgens mij was er 1 die al binnen een jaar weer sloot?
Verpakkingsvrij hoeft helemaal niet, alleen overbodige verpakkingen of plastic vervangen voor papier of bio afbreekbaar plastic, dan kun je nog steeds hagelslag in een pak verkopen.