Nu het thuiswerkadvies van het kabinet is verruimd van zoveel mogelijk thuiswerken naar maximaal de helft van de werktijd op kantoor werken, is er werk aan de winkel voor bedrijfs- en kantoorcateraars. Hun werk stond ten tijde van het thuiswerkadvies grotendeels stil. Personeel kwam thuis te zitten en zocht een andere baan.

"We verwachten dat het rustig aan toeneemt," zegt een woordvoerder van Sodexo (MissetHoreca, 1.2). Dat neemt niet weg dat de cateraars het druk hebben met de voorbereidingen voor die terugkeer. Ze werven volop personeel voor bedrijfsrestaurants, zijn in gesprek met hun klanten over verwachtingen van hun klanten en kopen weer basisvoorraden in.

Voldoende personeel is een punt van zorg. Niet alleen is er sprake van een grote personeelskrapte (het werkloosheidscijfer is op het laagste niveau sinds 2003), maar ook is er onzekerheid van de ontwikkeling van het aantal coronabesmettingen. Weliswaar is de quarantaineduur met 2 dagen verkort, maar gezien de hoge besmettingsgetallen zitten er nog altijd honderdduizenden mensen thuis met covid-19.

Uiteindelijk gaan we waarschijnlijk niet helemaal terug naar 100% bezetting, zegt Jacob Jan Bos, directeur bij cateraar Hutten. Dat heeft een pluspunt: "als mensen een deel van de week thuiswerken zijn ze op de dagen dat ze wel op kantoor zijn waarschijnlijk bereid om meer geld uit te geven aan eten en drinken," aldus Bos. En dus zet Hutten bijvoorbeeld in op mensen die even een (luxe) koffie willen drinken. Dat blijkt namelijk tijdens de coronacrisis een groot gemis te zijn geweest, schrijft het AD (2.1). Bij gemis aan de koffiecorner op het werk hebben Nederlanders de afgelopen 2 jaar geïnvesteerd in hun eigen, luxe, koffiemachine en koffiebonen. "Koffie is premium geworden". Thuis, met luxere producten - één op de 10 Nederlanders koopt zijn koffie inmiddels bij een speciaalzaak.

Ook de supermarkten kennen een belangrijke rol toe aan koffie: "Zodra de mondkapjesplicht en de anderhalve meter eraf gaan, bieden we weer gratis koffie aan," zegt Sabine Zondag, eigenaar van PLUS in Pijnacker (2.2). Dat heeft 'sociale waarde'.
Dit artikel afdrukken