De newsroom van 10 september 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
Zo'n 75 à 80 miljoen Aziaten zijn door de coronapandemie "de extreme armoede in gedrukt", schrijft Het Financieele Dagblad (1.5). De cijfers zijn afkomstig van ontwikkelingsbank Asian Development Bank (ADB).
Het ging de Aziatische landen de afgelopen 2 decennia voor de wind. In veel landen was de economische groei jaarlijks tussen de 4 en 8%. In 1990 leefden er in Zuidoost-Azië nog 1,5 miljard mensen in extreme armoede (een inkomen van minder dan $1,90 per dag), in 2015 waren het er 273 miljoen en zou de pandemie niet uitgebroken zijn, was het cijfer in 2020 vermoedelijk gedaald zijn naar 104 miljoen, schat de ADB.
Maar juist in Zuidoost-Azië heeft de coronacrisis ongenadig hard toegeslagen. Uit onder meer Indonesië, Cambodja, Maleisië, Thailand, de Filipijnen en Vietnam komen alarmerende berichten. Door logistieke belemmeringen (duur en geblokkeerd goederenvervoer, stilgelegde fabrieken) zijn honderdduizenden mensen in met name in de maakindustrie en het toerisme, twee belangrijke pijlers van de Zuidoost-Aziatische economieën, hun banen kwijtgeraakt. Met als onmiddellijk gevolg dat er geen geld meer is voor eten zodat ondervoeding dreigt. Dat brengt gezondheidsproblemen met zich mee, maar ook meer kinderarbeid en grotere schooluitval. En daar valt de grote klap. "Kinderen gaan misschien niet meer terug naar school, of hebben moeite de achterstand goed te maken," zegt Roland Rajay, macro-econoom en Azië-expert bij de Australische denktank Lowy Institute in de krant. "Helaas zal het herstel waarschijnlijk eerder langer duren dan dat het snel gaat."
Levensmiddelenfabrikant Kraft Heinz verhoogt de prijzen in de VS van twee derde van zijn portefeuille, meldt Foodnavigator US (1.4). Het eindproduct wordt bijna 5% duurder. Dat doet het bedrijf om zijn als gevolg van aan covid gerelateerde logistieke belemmeringen gestegen grondstoffen- en arbeidskosten goed te kunnen maken.
Het bedrijf zegt op de Amerikaanse markt geen last te hebben van weglopende klanten. Integendeel, omdat meer mensen thuiswerken en graag betrouwbare merken kopen, verbeteren de verkopen en klantentrouw juist.
Dit artikel afdrukken
Het ging de Aziatische landen de afgelopen 2 decennia voor de wind. In veel landen was de economische groei jaarlijks tussen de 4 en 8%. In 1990 leefden er in Zuidoost-Azië nog 1,5 miljard mensen in extreme armoede (een inkomen van minder dan $1,90 per dag), in 2015 waren het er 273 miljoen en zou de pandemie niet uitgebroken zijn, was het cijfer in 2020 vermoedelijk gedaald zijn naar 104 miljoen, schat de ADB.
Maar juist in Zuidoost-Azië heeft de coronacrisis ongenadig hard toegeslagen. Uit onder meer Indonesië, Cambodja, Maleisië, Thailand, de Filipijnen en Vietnam komen alarmerende berichten. Door logistieke belemmeringen (duur en geblokkeerd goederenvervoer, stilgelegde fabrieken) zijn honderdduizenden mensen in met name in de maakindustrie en het toerisme, twee belangrijke pijlers van de Zuidoost-Aziatische economieën, hun banen kwijtgeraakt. Met als onmiddellijk gevolg dat er geen geld meer is voor eten zodat ondervoeding dreigt. Dat brengt gezondheidsproblemen met zich mee, maar ook meer kinderarbeid en grotere schooluitval. En daar valt de grote klap. "Kinderen gaan misschien niet meer terug naar school, of hebben moeite de achterstand goed te maken," zegt Roland Rajay, macro-econoom en Azië-expert bij de Australische denktank Lowy Institute in de krant. "Helaas zal het herstel waarschijnlijk eerder langer duren dan dat het snel gaat."
Levensmiddelenfabrikant Kraft Heinz verhoogt de prijzen in de VS van twee derde van zijn portefeuille, meldt Foodnavigator US (1.4). Het eindproduct wordt bijna 5% duurder. Dat doet het bedrijf om zijn als gevolg van aan covid gerelateerde logistieke belemmeringen gestegen grondstoffen- en arbeidskosten goed te kunnen maken.
Het bedrijf zegt op de Amerikaanse markt geen last te hebben van weglopende klanten. Integendeel, omdat meer mensen thuiswerken en graag betrouwbare merken kopen, verbeteren de verkopen en klantentrouw juist.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Food is getting more expensive in the U.S., and it's not just due to Covid
CNBC -
La pénurie de matières premières s'observe dans les rayons de certains magasins
France TV Info -
Supermarkets face dried up labour market: "war for talent" emerges
RetailDetail -
Kraft Heinz raises prices on 2/3 of portfolio, ‘but that is not the only thing we are doing’ to offset inflation
FoodNavigator -
Pandemie drukt miljoenen Aziaten in de armoede
Het Financieele Dagblad
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Met of zonder mondmasker in de aula? De ene student moet het wel (nog even) aan, de andere niet
Het Nieuwsblad -
Ziekenhuizen vrezen griepgolf: ‘Gaan een erg onzekere winter tegemoet’
AD -
Pourquoi les noyades ont baissé de près de 10% cet été en France
Huffington Post -
Dilemma rondom coronatoegangsbewijs: 'Voorzichtig zijn' tot 'ik voel me onder druk gezet'
NOS -
‘Als je alles open gooit, krijg je in de winter ook meer griep én Covid-19’
NRC -
Met een grotendeels gevaccineerde bevolking durft Denemarken weer terug naar 2019
De Volkskrant
4. Overig
-
Nieuwe restricties horeca: ‘kaartverkoop verplicht na 22:00 uur en bij meer dan 60dB’
MissetHoreca -
Maggie De Block schreef mee aan nieuw WHO-rapport: “Fouten? Die hebben we allemaal gemaakt”
Het Nieuwsblad -
Japan Extends Virus Emergency by More Than Two Weeks
Bloomberg -
Recht op onbereikbaarheid wint aan urgentie door corona
Het Financieele Dagblad
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
4. Overig
5. The under-reported role of toxic substance exposures in the COVID-19 pandemic. PMC Europe