Marktwaakhond ACCC in Australië klaagt Heinz aan vanwege een peuterhapje dat gezond zou zijn, maar een derde meer suiker bevat dan volle jam. Heinz wachtte het oordeel niet af en reageerde onmiddellijk.
De Australische markttoezichthouder Australian Competition and Consumer Commission heeft voedselfabrikant HJ Heinz Company Australia Ltd aangeklaagd vanwege een misleidende voedselclaim. Het gaat om Shredz, een tussendoortje voor kinderen van 1-3 jaar, dat voornamelijk bestaat uit ingedikte vruchten- en groentesappen.
Volgens de ACCC misleidde Heinz het winkelend publiek door op de verpakking te claimen dat het peuterhapje 'gezond' zou zijn, terwijl het een suikergehalte van meer dan 60 procent heeft. Ter vergelijking: 'volle' jam zoals die in Nederland te koop is, heeft een suikergehalte van rond 45 procent. Heinz heeft Shredz inmiddels van de markt gehaald.
Gezondheidsorganisaties in Australië juichen de stap van de ACCC toe. "Het is voor ouders erg moeilijk om te bepalen welk peutervoedsel gezond is en welk niet", aldus een woordvoerder van de Obesity Policy Coalition. "Ouders doen hun best de juiste keuzes te maken, en daar hebben ze duidelijke en eerlijke informatie over de producten voor nodig".
Dit artikel afdrukken
Volgens de ACCC misleidde Heinz het winkelend publiek door op de verpakking te claimen dat het peuterhapje 'gezond' zou zijn, terwijl het een suikergehalte van meer dan 60 procent heeft. Ter vergelijking: 'volle' jam zoals die in Nederland te koop is, heeft een suikergehalte van rond 45 procent. Heinz heeft Shredz inmiddels van de markt gehaald.
Gezondheidsorganisaties in Australië juichen de stap van de ACCC toe. "Het is voor ouders erg moeilijk om te bepalen welk peutervoedsel gezond is en welk niet", aldus een woordvoerder van de Obesity Policy Coalition. "Ouders doen hun best de juiste keuzes te maken, en daar hebben ze duidelijke en eerlijke informatie over de producten voor nodig".
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Het is voor ouders erg moeilijk om te bepalen welk peutervoedsel gezond is en welk niet" Het is in tegendeel heel erg gemakkelijk om te bepalen: Neem om te beginnen niets waarop staat dat het speciaal voor kinderen is. Kinderen hebben niets speciaals nodig, die kunnen gewoon menseneten eten. Alle wat speciaal voor kinderen is (van welke leeftijdsgroep ook) is bewerkt of zwaar bewerkt en bevat vrijwel altijd onnodige en vaak schadelijke toevoegingen.
Vervolgens neem je voornamelijk dingen de je zelf moet klaarmaken, geen kant-en-klaar, geen pakjes en zakjes en magnetron spullen. Kies met name voor kinderen altijd voor de volvette variant van zuivel (als je zuivel gebruikt). Denk niet dat kindereten zoet moet zijn.
Klaar, zo simpel is gezond eten.
Ik denk Dick dat de aanval op dit soort producten en producenten begonnen is. Big food in de knel. Het draadje van Coca Cola is kenmerkend. Maar ook Hugo spreekt boekdelen.
Ben wel benieuwd of ze het zelf in de gaten hebben.
Je zou bijna gaan vermoeden dat Heinz aandelen Aspire heeft...
Was het vroeger "Hou jij ze dom, hou ik ze arm', wordt nu de combinatie suikerzoete dikmakers en commerciële bariatrie een gouden formule.