Huib Stam
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Groothandel Makro was de winnende bieder. Het geld gaat traditioneel naar een goed doel, dit jaar is dat Hulphond Nederland. Volgens Omroep West is de haring dit jaar ‘iets minder vet, maar wel romig en lekkâh’. Vanaf morgen kan iedereen het weer zelf beoordelen, dan gaat het Hollandse Nieuwe-seizoen van start. Zaterdag is het volgens gebruik Vlaggetjesdag in Scheveningen.

Het verrassendste haringnieuws dit jaar was dat het AD stopt met de jaarlijkse haringtest. Ook de andere smaaktesten sneuvelen bij de krant, volgens hoofdredacteur Hans Nijenhuis omdat men er bij de krant achter is gekomen dat over smaak wel degelijk te twisten valt. Maar geen nood, de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) was al bezig met een eigen Nationale Haringtest op te zetten. Niet een jury, maar de consument kiest de lekkerste haring.

Vergrijzing
De haringbranche kampt met een ander probleem, dat van de vergrijzing. De oer-Hollandse traditie van het haringhappen staat onder druk, schrijft De Telegraaf. Maar liefst 83% van de haring wordt gegeten door 50-plussers. Jongeren eten geen haring, afgeschrikt door de graten en de geur. Daarom start het Nationaal Visbureau, dat de promotie van de Hollandse Nieuwe verzorgt, een campagne om Hollandse Nieuwe een beter imago onder millennials te geven. Haring kan immers ook prima verwerkt worden in hippere gerechten die millennials wel graag lusten, zoals sushi, taco’s en als tartaar.
Dit artikel afdrukken