Salades zijn uitgegroeid tot een volwassen, op zichzelfstaand gerecht, en worden niet alleen als voorgerecht, maar ook als hoofdgerecht gegeten. Met name in lunchcafés is het product als lunchgerecht erg populair, vooral bij vrouwen. Groene salades worden als bijzonder gezond en light gezien.
Vis profiteert van de aandacht voor de gezonde omega-3 vetten en de achtereenvolgende dierziektes in de intensieve veehouder, en wordt gezien als licht verteerbaar. Consumenten vinden dat het moeilijk klaar te maken is, aanleiding om buitenshuis wat vaker vis te bestellen.
Tapas/fingerfood sluiten aan bij de trend om zich niet langer tot drie maaltijden per dag te beperken. Ze passen bovendien in de trend van kleine porties, met veel afwisseling in smaak.
Rosé blijft in populariteit toenemen. De lange warme zomer heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen. Opmerkelijk is dat die populariteit op de gemiddelde wijnkaart niet terug te vinden is. Tegenover de tientallen rode en witte varianten staan vaak niet meer dan drie rosé-soorten. Een gemiste kans.
De opmars van de versgeperste sappen gaat ten koste van de dranken die van oudsher als gezonder gezien werden, zoals melk en sap uit pak.
Bron: zibb
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Vis pocheren is het simpelste wat er is. Klont boter erover en mijn hele gezin smult.
Appelmoes heeft plaatsgemaakt voor appelcompôte. Dat klinkt sjieker. Verder is het één grote bittergarnituur en pastahap wat je je kind kunt laten voorschotelen.
En dat ge&*$# dat vis zo moeilijk klaar te maken is... een biefstuk bakken is veel lastiger. Lieve mensen: koop een oven met grillstand, een rol bakpapier en doe die visfilet heel even onder een loeihete grill. Van tevoren insmeren met kruiden (uit een potje, welja) en wat olie en klaar. Is dit nou niet iets wat er meteen bij verteld kan worden, in plaats van dat Omega3 geklets?
"Omdat de ketens alleen aan konden geven in welke mate bepaalde voedingsmiddelen of dranken meer of minder gevraagd waren geeft de enquête geen inzicht in verkoopvolumes of omzetten."
Waar zijn dan die inzichten eronder op gebaseerd?
Bijvoorbeeld over salades: "Met name in lunchcafés is het product als lunchgerecht erg populair, vooral bij vrouwen."
Dat wijst toch op kennis van verkoopvolumes.
En is er b.v. echt een trend om meer dan drie maaltijden te eten? En: als appelmoes uit is, wat is dan nu het kindermenu?
De gastroklant!? Moet die niet dringend naar de dokter? ;-))