Openlijk wantrouwig
Zeven van de 10 Britten staan openlijk wantrouwig tegenover gezondheidsclaims op producten, zoals 'verbetert de darmgezondheid' of 'versterkt het immuunsysteem'. Ze noemen dit soort claims misleidend en overdreven. Slechts 4% beschouwt extra gezondheidsbevorderende labels als 'volledig betrouwbaar', meldt AFN. Dat vertaalt zich ook in verkoopcijfers, vond Canadean: minder dan 1 op de 20 Britse consumenten gaf aan regelmatig producten met een extra gezondheidsclaim te kopen, zoals energierepen of vitamin water.
Volgens Thomas Delaney, analist bij Canadean, "raakt de markt verzadigd met nieuwe producten die om het hardst roepen dat zij net ontdekte gezondheidsvoordelen bieden op grond van relatief onbekende voedingsmiddelen of vitaminecomplexen".
Consument wil traceerbaarheid, vers en schoon
Wat wil de op gezondheid gerichte consument dan wel? Die wil weten waar zijn eten vandaan komt, heeft een voorkeur voor vers en 'schone' recepturen. Canadean vond dat bijna 80% van de Britten consumenten van mening is dat gewone groenten en fruit net zoveel gezondheidsvoordelen bieden als extra supplementen. "Consumenten geloven in 'basic is better'. [..] Ze kunnen echt moeite hebben met producten met een waslijst aan synthetische ingrediënten omdat ze bang zijn dat die ook 'slechte' chemische stoffen bevatten die alle goede effecten te niet doen", zegt Delaney.
Als voorbeeld van een producent die de trend goed oppakt, noemde Canadean de nieuwste sappen van Innocent in Groot-Brittannië. 'Easy Greens' (bleekselderij, komkommer, spinazie en gember) en ‘Skip to the Beet’ (biet, wortel, citroen en gember) zullen met hun pure ingrediënten zonder toevoegingen of kunstmatige verrijking een publiek aanspreken dat op zoek is naar een holistische aanpak zonder fratsen. "Deze sappen zullen een aantrekkelijk alternatief zijn voor verrijkte drankjes zoals vitamin water, omdat ze hun voedingswaarde 'natuurlijk' uit groenten en fruit halen", verwacht Delaney.
Fotocredits: Jason Tester Guerrilla Futures
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hopelijk zet deze trend zich ook voort in Nederland ;-) ik sta er namelijk helemaal achter. De consument wil terecht weten waar zijn eten vandaan komt, en heeft een voorkeur voor vers en 'schone' recepturen. Canadean vond dat bijna 80% van de Britten consumenten van mening is dat gewone groenten en fruit net zoveel gezondheidsvoordelen bieden als extra supplementen. "Consumenten geloven in 'basic is better'. Terug naar de "gewone groenten en fruit" en als sapje is het helemaal goed voor je. Mijn droomwens is om een bestaan op te bouwen met het produceren en verkopen van verse sappen van gewoon groente en fruit. Wel versgeperst en niets anders dan 100% puur sap. Helaas is het nog niet zover dat ik hier zelfstandig mijn brood mee kan verdienen. Zou dat wel willen dus ik ben positief gestemd over dit bericht en de verwachting van Delaney ;-)