Zo kopt de Volkskrant vanmorgen boven een interview met Sandra van Kampen en Joris Lohman over de Nederlandse Foodrevolution.
De tekst wordt ingeleid met de volgende woorden:
"Een eetrevolutie moet de energieverslindende, wereldwijde productie van voedsel temmen. Ecologisch en et ethisch voedsel komt uit de buurt, niet met een vliegtuig.'
Op twitter kwam een discussie op gang. Geen koffie en chocolade meer. Zelfs geen sperzieboontjes die in de winter beter voor het milieu zijn dan Hollandse.
Het zal toch niet waar zijn? Nota bene op de dag dat de PVV het huidige kabinet ten val blijkt te hebben gebracht, blijkt een 'linkse' krant een kop te maken die niet op solidariteit in de wereld gericht is: eigen belangen eerst.
De redactie van dit medium is blij met de oproep van Keimpe van der Heide tot glocalisatie. Hoe moeilijk dat begrip ook mag zijn, met grove versimpelingen van de wereld kun je raar terecht komen.
Een afdruk van het interview is hier te vinden.
Dit artikel afdrukken
"Een eetrevolutie moet de energieverslindende, wereldwijde productie van voedsel temmen. Ecologisch en et ethisch voedsel komt uit de buurt, niet met een vliegtuig.'
Op twitter kwam een discussie op gang. Geen koffie en chocolade meer. Zelfs geen sperzieboontjes die in de winter beter voor het milieu zijn dan Hollandse.
Het zal toch niet waar zijn? Nota bene op de dag dat de PVV het huidige kabinet ten val blijkt te hebben gebracht, blijkt een 'linkse' krant een kop te maken die niet op solidariteit in de wereld gericht is: eigen belangen eerst.
De redactie van dit medium is blij met de oproep van Keimpe van der Heide tot glocalisatie. Hoe moeilijk dat begrip ook mag zijn, met grove versimpelingen van de wereld kun je raar terecht komen.
Een afdruk van het interview is hier te vinden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Piet en Jan Peter, fijn dat jullie het eens zijn. Maar wat moet er in jullie beleving nu precies veranderen? Telersverenigingen proberen nu al zelf de verkoop te doen, met wisselend succes. Verder zijn de slechte resultaten niet een puur Nederlands probleem, meer Europees. Hoe het in de rest van de wereld is heb ik geen zicht op.
Wat betreft de ontwikkeling an een groentemerk, ik zie op de Belgische televisie steeds meer reclame van Flandria. Weet iemand hoe het daarmee gaat?
@Piet, ik ben het ernstig met je eens. Misschien is controle op dit moment wat teveel gevraagd, maar meer verantwoordelijkheid is zeker op zijn plaats.
#121 Wouter
Je moet het allemaal niet 100% letterlijk nemen. Er zijn verschillende vormen mogelijk. Het gaat er voor mij om dat de producenten volledig controle nemen over de vermarkting van hun product. Het kan zijn dat er een verkoopdirecteur wordt aangetrokken, maar die moet wel het product uitstralen. Verkoop B2B verkoop is ook pure beleving. Er horen qua beleving geen stropdasssen bij de verkoop van tomaten, wel letterlijk groene vingers. Doe maar een stropdas om als de bank langskomt.
Het is een model wat prima werkt in de VS, in China en Australië. Het (over)coöperatieve Nederland met het na-ijlende OVO drieluik en een oververtegenwoordiging aan belangenbehartigers denkt nog steeds dat tomaten onderdeel is van een niet-gewoon-eonomische positie van landbouw.
Dat is niet zo. Het is gewoon een product in de supermarkt, waar je een prachtig verhaal aan kunt ophangen. Het verkoopt zichzelf ... Dat weten de handelshuizen en supermarkten heel erg goed. Die gaan zich nog heel hard verzetten als er aan hun winstmakers gezeten gaat worden.
Is deze draad inmiddels niet terecht gekomen in de onderwerpen die werden besproken naar aanleiding van de intreerede van Olaf van Kooten en de tekst van Keimpe van der Heide over marktregulering en de niet-gewoon-economische positie van landbouw in economieën die een bewust welvaartsbeleid voeren?
Het wordt tijd dat bij de boerenondernemers de verkoopvoorwaarden gelijk worden getrokken met die van ondernemers buiten de landbouw. Buiten de landbouw zijn het de consumenten die eerst een contract tekenen of anderzijds akkoord gaan met de leveringsvoorwaarden van de producent/leverancier, alvorens er een dienst wordt verleend of een product geleverd. In de landbouw is dat andersom. Daar bepaalt de consument de leveringsvoorwaarden en is het de boer die een contract tekent of anderzijds akkoord moet gaan met die leveringsvoorwaarden. Ondenkbaar dat ondernemers buiten de landbouw dezelfde handelswijze toepassen zoals nu gebruikelijk is bij boerenondernemers in de landbouw. En vreemd dat in de landbouw de boerenondernemers steeds vóór levering een contract dienen te tekenen en niet een consument. Net zoals bij de ondernemers buiten de landbouw zou je toch van de consumenten verwachten dat ze eerst een contract met boeren tekenen alvorens die boeren tot levering overgaan. Gelet op de verkoopvoorwaarden, waarom wordt een boer dan anders door de consumenten benaderd dan een ondernemer buiten de landbouw.?