Dus van een doseerbaar pilletje gaan we nu naar onduidelijke hoeveelheden in van alles en nog wat. Kon de strijd tussen pillenmakers en etenswarenmakers om de 'gezondheidseuro' nou niet op een andere manier worden uitgevochten?

In 2007 daalde de omzet van devoedingssupplementen in Duitse supermarkten met 13%, aldus een studie van marktonderzoeksinstituut Nielsen. Deels lijkt dat verklaard te kunnen worden door de opkomst van functionele voedingsmiddelen in Duitsland.

De grootste aanbieders van voedingssupplementen op de Duitse markt zijn het Keulse Klosterfrau, farmaconcern GlaxoSmithKline en Queisser. Jarenlang kon de markt voor vitamines op een hoge omzetgroei rekenen. In Duitsland zet zich echter een nieuwe voedingstrend door; die van de functionele levensmiddelen. Marktleider is drinkyoghurtproducent Danone met Actimel, dat hiermee het best verkochte product van de gehele koeling heeft. De markt voor functional food op het gebied van zuivel wordt door het Institute of Information Resourcesalleen op 982 miljoen euro geschat.

De gezondheidsgolf zorgt verder voor twee uiteenlopende trends. Aan de ene kant zijn erconsumenten die zweren bij bioproducten van natuurlijke oorsprong, aan de andere kant wordt er waarde gehecht aan ‘designproducten’ uit het laboratorium.

De voedingssupplementenindustrie heeft verder te kampen gehad met negatieve publiciteit en tracht nu met behulp van een campagne haar imago op te poetsen. Zo werd in het voorjaar van 2008 de Gesellschaft zur Information über Vitalstoffe und Ern�hrung (GIVE) opgericht. Deze organisatie zal onder andere door middel van workshops en reclame op internet voedingssupplementen promoten.


bron: EVD met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken