image


Van dieetvoer worden jonge ratten dik. Mensenkinderen daarom mogelijk ook. Als je ze jong te lijf gaat met light, raakt hun lijf de weg kwijt en worden ze er juist dik van. Dat blijkt uit onderzoek van professor David Pears van de University of Alberta.

Het zou paniek moeten veroorzaken in de foodwereld die dunne producten maakt en daarin zijn grootste groeimarkt vindt. Nog interessanter zijn de consequenties voor gezondheidslabels als het Ik Kies Bewust logo.

Ik maak een wedje: we zullen er nog tijden lang niks van horen. Er is aanmerkelijk meer onderzoek nodig om het hard te maken.
Daarom gaat het gewoon weer voorbij, zoals zovele epidemiologische onderzoeken die zelden inhoudelijk de vinger weten te leggen op causale verbanden.
De belangrijkste reden is echter communicatie. Hoe wil je als industrieel maker van etenswaar nl. anders op een makkelijk uit te leggen manier - minder calorieën = minder dik zonder meer bewegen - 'gezonde' en winstgevende industriële voeding maken?

We blijven het publiek volstoppen met de gedachte dat eten louter en alleen brandstof is en gaan breeduit aan de slag met energiebalansen die een trade off propageren tussen eten en bewegen. Dat eten ons systeem kan veranderen is een gedachte die we er straks niet meer in krijgen.

Als het zo is tenminste, natuurlijk.
Maar daar gaat het me niet om. Boodschap: pas op wat je doet, dames en heren gezondheidsmarketeers (en antivetbuik-Convenanters). Je ramt er met die simpele logica mogelijk per vergissing een even krachtig als simplistisch beeld in dat straks mogelijk noodzakelijke andere boodschappen dramatisch in de weg staat.

Gezondheidsmarketing deed je vroeger zonder schijn van wetenschap:
- 'vlees mevrouw, u weet wel waarom'
- 'melk is goed voor elk'
- '2 ons groenten en 3 stuks fruit per dag'

Los van de inhoudelijke waarheid, wat is er mis met die vorm?
Dit artikel afdrukken