Gisteravond maakte Wakker Dier in het VARA-programma KASSA bekend welk bedrijf van de 4 kandidaten de Liegebeestaward 2013 heeft gewonnen. Het werd McDonald's omdat het bedrijf een kip voert die Wakker Dier plofkip noemt.
Directeur Communicatie Debbie de Wagenaar van McDonalds legde de prijs onmiddellijk naast zich neer. Het bedrijf verklaart dat het hoge eisen stelt aan zijn kip. De dieren krijgen meer ruimte, er wordt zorgvuldige met zieke dieren omgegaan. Ze krijgen geen soja uit het Amazonegebied en hebben een hogere hygiënestatus dan reguliere kip.
De uitzending is terug te kijken via het bronartikel.
Dit artikel afdrukken
Directeur Communicatie Debbie de Wagenaar van McDonalds legde de prijs onmiddellijk naast zich neer. Het bedrijf verklaart dat het hoge eisen stelt aan zijn kip. De dieren krijgen meer ruimte, er wordt zorgvuldige met zieke dieren omgegaan. Ze krijgen geen soja uit het Amazonegebied en hebben een hogere hygiënestatus dan reguliere kip.
De uitzending is terug te kijken via het bronartikel.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Griezelig mooi voorbeeld van Orwell's Newspeak op de Nederlandse Publieke Omroep. Een vondst van Wouter Klootwijk destijds, "plofkip", maar nu wordt het begrip echt ingezet als de gesel gods.
McDonalds stelt in een reactie op zijn Liegebeest-verkiezing
"Dierenwelzijn heeft prioriteit in het gehele proces".
Een nieuwe aperte leugen van McDonalds, getuige ook dit recente WUR-onderzoek "Simplifying the Welfare Quality assessment protocol for broilers".
Zie onder andere figuur 4 op pagina 14.
Dierenwelzijn gaat iets verder dan het zorgvuldig laten verwijderen van zieke kippen uit McDonalds-kippenstallen. Zelfs als dat gecertificeerde bedrijven zijn waar McDonalds al een jarenlange relatie mee heeft.
McDonalds stond zo ongeveer aan de wieg van de industrialisering van onze voedselproductie. McDo "voedt" inmiddels 1% van de wereldbevolking,
is in de VS de grootste afnemer van beef en potatoes, en zou zijn verantwoordelijkheid inzake mensen- en dierenwelzijn en volksgezondheid eens een keer moeten nemen
in plaats van gladde PR en greenwashing te bedrijven. Net zoals ze - overigens ook pas
nadat Jamie aandacht besteedde aan pink slime - gestopt zijn met meatwashing.
Reminds me, Veerman: de hoeveelste deze maand is die open plofkipdiscussie met Dijkhuizen waarvoor jullie ons allen in mei jl. uitnodigden?
Dick B, wat heb je liever: Organisaties die op basis van pluri-interpretabele principes de wereld willen verbeteren met keurmerken en allerlei afspraken die in de praktijk niet robuust blijken te zijn (de praktijk is uiterst weerbarstig, zeker waar het "dierlijk" betreft) of bedrijven als McDonalds die juist stapje voor stapje in de praktijk zaken op een robuuste manier voor elkaar krijgen? Ikzelf het laatste, al lijkt de voortgang met de McD aanpak trager en minder spraakmakend. Op termijn levert het betere resultaten dan losse flodders.
Peter, ik zie inderdaad weinig in multi-interpretabele afspraken die in de praktijk
niet robuust blijken te zijn. Ik denk daarbij dan aan de reeks "herenakkoorden" die als het erop aankomt een vodje papier blijken te zijn, zoals o.a. het weidegangconvenant, maatlatten "zorgvuldige" veehouderij.
Dan is de voortgang die McDonalds boekt inderdaad robuuster: inmiddels 2/3 der Amerikanen obees, inmiddels ook al onbehandelbare longziekten bij runderen.
Dick B. Begrijp ik je goed dat je meent dat McDonalds er de oorzaak van is dat 2/3 van de Amerikanen obees is EN de oorzaak van resistente BRD? In welke wereld leef jij?