Food Babe haalde in Europa eerst The Financial Times, daarna De Morgen, en gistermorgen de Volkskrant. Achter Food Babe zit de voormalig consultant Vani Hari die grote bedrijven op de knieën kreeg met een simpel blog en 300.000 bezoekers.

Bier
Omdat haar man van bier houdt wilde ze weten wat er in Budweiser Bier zit. Van de Amerikaanse wet mogen in bier naast water, gerst, gist en hop wettelijk immers ook andere stoffen voorkomen die niet op het etiket hoeven te worden vermeld. Vani legt het uit:



Ze heeft 300.000 lezers en kreeg binnen een dag 43.000 handtekeningen. Anheuser-Busch en Miller-Coors maakten afgelopen week bekend dat ze met hun ingrediëntenlijst zouden komen. Ze won dus. Zoals ze al meer zaken won: ze legde onder meer bloot dat de 'OK' fastfood keten Chipotle niet zo OK was als het bedrijf voorwendt. Daarnaast lichtte ze consumenten - net als de Keuringsdienst - voor over bevergeil.

Nieuw fenomeen
De kranten wijzen op de kracht van sociale media als veranderaars van de grote merken. Vani is een aardige en mooie vrouw.

Wij hebben onze de Keuringsdienst, foodwatch, Radar, Kassa, Zembla en Wakker Dier. De kranten lijken echter onder de indruk van een nieuw fenomeen.
Zou een Vani hier iets toevoegen? Zo ja, wat?

Fotodcredits: Food Babe, uitsnede
Dit artikel afdrukken