Wij hebben foodwatch, de Keuringsdienst van Waarde, Wakker Dier en nog een reeks andere mediagenieke publieksvertrouwelingen die onthullen hoe de wereld volgens hen in elkaar steekt. In de VS heb je Food Babe.
Food Babe haalde in Europa eerst The Financial Times, daarna De Morgen, en gistermorgen de Volkskrant. Achter Food Babe zit de voormalig consultant Vani Hari die grote bedrijven op de knieën kreeg met een simpel blog en 300.000 bezoekers.
Bier
Omdat haar man van bier houdt wilde ze weten wat er in Budweiser Bier zit. Van de Amerikaanse wet mogen in bier naast water, gerst, gist en hop wettelijk immers ook andere stoffen voorkomen die niet op het etiket hoeven te worden vermeld. Vani legt het uit:
Ze heeft 300.000 lezers en kreeg binnen een dag 43.000 handtekeningen. Anheuser-Busch en Miller-Coors maakten afgelopen week bekend dat ze met hun ingrediëntenlijst zouden komen. Ze won dus. Zoals ze al meer zaken won: ze legde onder meer bloot dat de 'OK' fastfood keten Chipotle niet zo OK was als het bedrijf voorwendt. Daarnaast lichtte ze consumenten - net als de Keuringsdienst - voor over bevergeil.
Nieuw fenomeen
De kranten wijzen op de kracht van sociale media als veranderaars van de grote merken. Vani is een aardige en mooie vrouw.
Wij hebben onze de Keuringsdienst, foodwatch, Radar, Kassa, Zembla en Wakker Dier. De kranten lijken echter onder de indruk van een nieuw fenomeen.
Zou een Vani hier iets toevoegen? Zo ja, wat?
Fotodcredits: Food Babe, uitsnede
Dit artikel afdrukken
Bier
Omdat haar man van bier houdt wilde ze weten wat er in Budweiser Bier zit. Van de Amerikaanse wet mogen in bier naast water, gerst, gist en hop wettelijk immers ook andere stoffen voorkomen die niet op het etiket hoeven te worden vermeld. Vani legt het uit:
Ze heeft 300.000 lezers en kreeg binnen een dag 43.000 handtekeningen. Anheuser-Busch en Miller-Coors maakten afgelopen week bekend dat ze met hun ingrediëntenlijst zouden komen. Ze won dus. Zoals ze al meer zaken won: ze legde onder meer bloot dat de 'OK' fastfood keten Chipotle niet zo OK was als het bedrijf voorwendt. Daarnaast lichtte ze consumenten - net als de Keuringsdienst - voor over bevergeil.
Nieuw fenomeen
De kranten wijzen op de kracht van sociale media als veranderaars van de grote merken. Vani is een aardige en mooie vrouw.
Wij hebben onze de Keuringsdienst, foodwatch, Radar, Kassa, Zembla en Wakker Dier. De kranten lijken echter onder de indruk van een nieuw fenomeen.
Zou een Vani hier iets toevoegen? Zo ja, wat?
Fotodcredits: Food Babe, uitsnede
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Meerdere oorzaken met meerdere gevolgen Hendrik. We staan nog maar aan het begin van onze ontdekkingsreis. Je hebt gelijk en je krijgt hier ook vaak gelijk. Maar wat dan nog? Wachten op Doomsday? Of toch maar - tegen beter vermoeden in - proberen het schip te keren? Met allerlei oplossingen, ook de jouwe (Schiphol dicht en gestaffelde brandstofprijzen), maar ook die van Dorien.
Het is maar zeer de vraag of we de 22 miljard ton CO2 volledig moeten compenseren. Moeder Natuur is een complex adaptief proces die altijd evenwicht vindt, niet noodzakelijk op het oude niveau. Hoeveel ruimte ze overlaat voor de mens zullen we moeten afwachten, maar dat het minder dan 9 miljard is lijkt logisch. 1 miljard? 2,5 miljard? Maakt het uit?
Mark, je hebt helemaal gelijk, maar dan spreken we ook af dat we het niet meer over de oorzaak gevolg relatie gaan hebben, wat nu steeds gebeurd. Zo komt o.a. de PvdD steeds met die beroemde 18%. NEP. Volgens mij valt er op voedsel gebied amper iets te halen of we moeten hongeren. Ben ik wel voor, de Wetten van de Oostvaardersplassen, alleen anderen eerst graag.
Beetje CO2 in de lucht!? (770 miljard ton omzet in de cyclus en 22 miljard ton die we er uit fossiele bronnen aan toevoegen) Die 22 miljard ton die onze moderne maatschappij er aan toevoegt is amper te reduceren zonder enorme consequenties voor de moderne maatschappij. Leg mij maar eens uit waar we substantieel op die 22 miljard ton kunnen besparen in het voedsel/landbouw segment. Het gaat je niet lukken. Miljarden leven van fossiel gemaakt voedsel, zonder fossiel gaan er miljarden dood. En jullie gaan daar iets aan veranderen. Accepteer maar welke kant het opgaat! Terugdringen van die 22 miljard ton betekent terug naar minder dan 1 miljard mensen. Leg mij eens uit hoe dat te doen.
#27 Jan Peter, je noemt in elk geval 3 partijen op met een goede aansluiting tot zendtijd, in plaats van Kassa kun je ook gewoon PvdD zeggen, meest gekleurede programma vd NL televisie.
Hi Hendrik J, het is niet dat ik niet wil reageren op #21, maar het antwoord is wellicht wat lang, eigenlijk vraag je me om de hele basis uit te leggen van teveel CO2 leidt tot teveel opwarming. Ik weet dat een beetje CO2 in de lucht nodig is, maar TE veel is gewoon niet goed. We leven op te grote voet etc. ALLE consumenten-aandelen zullen daarbij aangepakt moeten worden. Toevallig houd ik me met 1 onderdeel bezig (voedsel). Ik ben ook blij dat er mensen zijn die zich bv. voor duurzamer transport inzetten bv (zoals jij voorstelt).
Bij mij is het niet meer de vraag OF de mens hier iets mee te maken heeft, maar meer HOE en HOE SNEL kunnen we dit weer terugdringen. Hier zie je goed de onbalans van onze aardbol: http://www.wwf.be/nl/wat-doet-wwf/impact-verminderen/living-planet-report-2014/1043
Hendrik, ik herhaal een oude metafoor: als het bad overstroomt, mag ik dan alleen draaien aan de kraan die het overlopen veroorzaakt of zijn alle kranen die water laten instromen laakbaar?