Dat zeggen Bertus Buizer, adviseur en ontwikkelaar van biologische landbouwprojecten, en Walter Testers van aardappelpootgoedbedrijf HZPC vandaag in het FD.
"Biologische telers in Nederland zijn gehouden aan de hoogste eisen voor zaaigoed en duurder uit dan hun collega’s in de andere EU-lidstaten, die goedkoper gangbaar uitgangsmateriaal mogen gebruiken," zegt Buizer. "Veel producten worden nu als biologisch verkocht, terwijl ze niet uit biologisch uitgangsmateriaal zijn geteeld. Dat is volksverlakkerij", zegt Testers.
Uit het artikel blijkt dat biologisch in Nederland heel wat anders is dan in bijv. Duitsland, maar dat ook Nederlandse bedrijven door de verschillende regelgevingen in Europa meewerken aan de productie van 'nep-biologisch'. Dat is verklaarbaar. Met een wereldwijd marktaandeel van 60% en meer is Nederland dominant in het maken van zaai- en pootgoed. De thuismarkt valt dan ook in het niet bij de buitenlandse markt. Biologisch als marktsegment groeit. Consumenten besteden er jaarlijks 10% meer aan. Het areaal groeit jaarlijks met 7%, voornamelijk in het buitenland. In Nederland zwakt de groei af.
Dit artikel afdrukken
"Biologische telers in Nederland zijn gehouden aan de hoogste eisen voor zaaigoed en duurder uit dan hun collega’s in de andere EU-lidstaten, die goedkoper gangbaar uitgangsmateriaal mogen gebruiken," zegt Buizer. "Veel producten worden nu als biologisch verkocht, terwijl ze niet uit biologisch uitgangsmateriaal zijn geteeld. Dat is volksverlakkerij", zegt Testers.
Uit het artikel blijkt dat biologisch in Nederland heel wat anders is dan in bijv. Duitsland, maar dat ook Nederlandse bedrijven door de verschillende regelgevingen in Europa meewerken aan de productie van 'nep-biologisch'. Dat is verklaarbaar. Met een wereldwijd marktaandeel van 60% en meer is Nederland dominant in het maken van zaai- en pootgoed. De thuismarkt valt dan ook in het niet bij de buitenlandse markt. Biologisch als marktsegment groeit. Consumenten besteden er jaarlijks 10% meer aan. Het areaal groeit jaarlijks met 7%, voornamelijk in het buitenland. In Nederland zwakt de groei af.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Link pakt niet.